
Thomas BERNHARD
A SZÍNHÁZCSINÁLÓ
Thomas Bernhardot elsősorban novellistaként és kisregények írójaként
ismerheti a magyar olvasó, bár nem egy drámája megjelent folyóiratokban,
illetve bemutattatott színházakban. A most közreadott kötet teljesebbé
teszi a drámaíró Bernhardról eddig kialakított képet: először olvasható
benne teljes terjedelmében a Heldenplatz, valamint A tudatlan és
az őrült. A kötetben közölt öt dráma mindenesetre csaknem a teljes
életművet reprezentálja, és módot adhat az osztrák szerző drámaírói
velleitásának megítélésére-értékelésére.
Bernhard kétségkívül századunk ún. hosszú közepének egyik legjelentősebb
drámaszerzője. Nem azért, mert új formákat talált volna; nem azért, mert a
műfaj határait addig tágította volna, mint - mondjuk - Beckett; nem is
azért, mert egy ismeretlen világról adott híradást, mint akár a
közép-európai, akár a latin-amerikai szerzők, hanem azért, mert filozófiai
üzenet és nyers "életjáték" közt teremtett kapcsolatot, mert darabjai (A
szokás hatalma; Ritter, Dene, Voss; A színházcsináló) arra lehetnek példák,
hogy megteremthető a látszólag hagyományos színpadi cselekmény és a drámai
szövegszemiózis szintézise. Bernhard szereplői, "hősei" valódi - mondhatni,
"hús-vér" - emberek, ám egyúttal "szócsövek" is, de nem valamiféle
iránydráma szerzőjének szócsövei, hanem általuk a világegész szólal meg, és
nem, mint azt sok kritikusa gondolja, az egzisztencialista bölcselet
nyelvén és módjára, hanem akként, amint azt
Kant
elképzelte: a maga utánozhatatlan, emberileg épp csak felfogható, de nagyon
nehezen lefordítható módján. Bernhard drámái korántsem könyvdrámák, de sok
titkukat csak a figyelmes olvasónak tárják fel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|