
Jacques DERRIDA
A DISSZEMINÁCIÓ
A disszemináció a fiatal Derrida második fontos, egész
későbbi munkásságát előre jelző, azt szinte csírájában tartalmazó nagy
munkája. Első megjelenésekor (1972) nem is igen értette a szakközönség;
nagyobbrészt az irodalomelméleti strukturalizmus belső kritikájaként fogták
fel, Derridát magát elsősorban az irodalomelmélet különc művelőjeként
értelmezték. A mai olvasó egészen más helyzetben van e művel kapcsolatban.
Az azóta megjelent
Derrida-művek sorozatát ismerve éppen azok
megalapozójaként értelmezheti ezt a munkát, olyanként, amely a döntő
kategoriális nóvumokat mutatja fel, annak a filozófiának a körvonalait
rajzolta meg, amely később - a nyolcvanas évektől - mint a dekonstrukció
filozófiája vált világszerte ismertté.
A kötet három nagyobb terjedelmű
esszéből áll, ám végtelenül egységes, egyetlen hatalmas gondolati építmény.
Természetesen roppant nehezen megközelíthető, többek közt azért is, mert
Derrida - később is követett technikájának, munkamódszerének megfelelően -
elsősorban szövegek interpretátoraként adta elő legsajátabb mondandóit.
"Csírázás, disszemináció. Nincs első disszemináció. A mag eleve kirajzott.
Az első inszemináció a disszemináció" - mondja művének talán
legdöntőbb passzusában, és ezt az alapgondolatot variálja, dolgozza ki az
egész mű, mely úgy teremti meg a hermeneutikus horizontok horizontját, hogy
egyúttal kérdőjelet rajzol a kiindulópont után. A heideggeri hermeneutikus
kör egyik legradikálisabb kritikája és egyúttal újrafogalmazása ez a
disszemináció-értelmezés, amely - Derrida szerint - kulcsot ad nemcsak
szövegek, hanem a szövegszerűen felfogott lét értelmezéséhez is.
A disszemináció ma már nem kérdéses, századunk egyik legfontosabb, de
egyúttal legnehezebben megközelíthető filozófiai alapműve. - Minden,
filozófiailag mélyen művelt olvasó számára megkerülhetetlen olvasmány.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|