
Umberto ECO
A TEGNAP SZIGETE
Umberto Eco harmadik regényét a kritika kedvezőtlenül fogadta,
szinte egyöntetű volt a vélemény, hogy A tegnap szigete nem
érte el sem
A Foucault-inga,
még kevésbé
A rózsa neve
regénye színvonalát. Az olvasók azonban nem kevésbé lelkesültek ezért a műért
sem, és ez alól valószínűleg a hazai olvasó sem kivétel.
A regény legalább annyira meglepő és krimiszerűen érdekes, legalább annyira
Szerb Antalosan neofrivol és játékosan tudományos, legalább annyira
"fogyaszthatóan" posztmodern és paradoxonokban bővelkedő, legalább annyira
misztikus és metszően racionális, mint előzményei. Ezúttal egy fordított
robinzonádról van szó, egy úszni nem tudó, a sós habokban deszkára kötözve
sodródó olasz ifjúról, aki végül is egy hajóba botlik, tehát fordított
hajótörés "áldozata" lesz. A hajó telis-teli minden földi jóval, épp csak
emberek nem találhatók rajta. Nem lakatlan sziget, hanem lakatlan hajó, ahol
Roberto-Robinson mindennel el van látva, épp csak elszabadulni nem tud a
hajóról, pedig ott a közelben a Sziget, csak hát oda kéne úszni. Roberto
feljegyzéseket készít életéről, kalandjairól, gondolatairól és filozofémáiról,
ezekből a feljegyzésekből áll a könyv. Persze - mivel Eco művéről van szó - a
feljegyzések részint megrongálódtak, részint megtalálójuk "titkosította"
azokat, részint sorrendjük és összefüggéseik bizonytalanok. De azért a
figyelmes olvasó sok-sok következtetést levonhat belőlük, magánnyomozást
végezhet velük kapcsolatban, de ha ezt nem is teszi, akkor is hatalmas utazást
tehet Robertóval együtt a 17. században, annak csataterein éppúgy, mint
diplomáciai bonyodalmaiban, filozófusainak és természettudósainak
gondolatvilágában és misztikusainak barokk túlvilágaiban. A művelt olvasó
művelődéstörténeti korrespondenciák tömegére lelhet a műben, a kevésbé művelt
pedig groteszk kalandok sokaságában gyönyörködhet.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|