
EPIKUROSZ (i.e. 341-270)
LEGFONTOSABB FILOZÓFIAI TANÍTÁSAI
Epikurosz neve sokaknak ismerős, de valószínüleg többnyire csak úgy,
mint egy életforma, "az epikureus magatartás" szimbóluma. Körülbelül
annyi terjedt el róla, hogy a politikai cselekvéstől tartózkodó, a
mindennapok örömeinek-élvezeteinek szívesen hódoló életvezetés híve
volt, a marxizmusban valamennyire járatosak számára pedig földerenghet
az is, mintha az ifjú Marx Demokritosz és Epikurosz
természetfilozófiájának különbségeiről írta volna doktori
disszertációját; valamint egy anekdota, ami szerint az agg
Lukács György
sűrűn idézgette az ókori görög bölcs egyik nevezetes
megfogalmazását, ha tervekkel teli, személyes jövője felől
faggatták: "...ameddig mi létezünk, a halál nincs jelen, mikor pedig a
halál megérkezik, mi nem vagyunk többé".
Az ismeretek felületességének-bizonytalanságának van azonban
tárgyszerű oka is: Epikurosz művei - noha a hagyomány szerint
gyakran foglalta írásba gondolatait - csak igen csekély számban és
töredékesen maradtak ránk, legtöbbjük úgy, hogy idézetként
rekonstruálhatók Diogenesz Laerfiosz ókori filozófusok
tanításait bemutató munkájában. Ezeket a szövegeket gyűjtötte össze és
fordította magyarra Kövendi Dénes, valamint Sárosi
Gyula, s mindketten külön-külön bevezetőt is írtak az összeállításhoz,
végül pedig kommentárral fölérő jegyzetapparátussal igyekeztek
megkönnyíteni az olvasó dolgát.
Kötetük a komor 1944-es esztendő folyamán készült, Kerényi
Károly előszavával. A mostani kiadás - Kerényi előszava nélkül
- lényegében ennek a publikációnak megismétlése, anélkül, hogy e
forrásra a könyvben bárhol is utalás lenne. Kisebb baj, hogy
keletkezésének történeti idejéből kiszakítva nem teljesen a szerző
intenciói szerint érthető Sárosi Gyula bevezetője ("A Béke
kikötője"), amely a közügyektől távol maradó Epikurosz alakját
eszményíti - Kövendi Dénes áttekintése a töredékekből
összeilleszthető filozófia alapelveiről viszont ma is jól használható
tájékoztatás -, ennél már nagyobb baj, hogy a jegyzetek alapos
fölfrissítésre szorultak volna, de az igazi merénylet a szöveggondozás
teljes hiánya. Rútabbnál rútabb, értelemzavaró sajtóhibáktól hemzseg a
könyv, amelyik pedig nemes hivatást teljesíthetett volna, hiszen
nehezen hozzáférhető szövegeket tesz újra közkinccsé. Így azonban csak
a "jobb híján" kényszeredettségével vehető kézbe.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|