
Paul FEYERABEND
HÁROM DIALÓGUS A TUDÁSRÓL
Paul Feyerabendet gyakran nevezik a tudományelmélet "fenegyereké"-nek,
az antik-keresztény gyökerű filozófia "anarchistá"-jának -
nem alaptalanul, mégis felületesen. Pályája ugyanis korántsem a
mindent lerombolás jegyében indult, fiatalon őt is foglalkoztatta
az a szellemi program, amelyet Karl R. Popper harmincas években
írt, de csak később elhíresült könyve,
A tudományos kutatás logikája
vázolt föl. Ennek lényege az volt, hogy a filozófia segítségére
lehet a tudománynak a minél szilárdabb alapozású tudás
megszerzésében, olyan általános logikai eljárásokat javasolhat,
amelyek megkönnyítik az egymással versengő elméletekhipotézisek
közötti választást. Csak később, a hatvanas évtizedben, a
tudományfilozófia és vele párhuzamosan a tudománytörténet-írás
soha nem látott fölívelése idején lett egyre kétkedőbb, mert úgy
vélte, hogy a filozófia nem segíti, hanem dogmatikus tételeivel
inkább gátolja az innovatív tudományos gondolkodást, ráadásul a
nagyvonalú koncepciók elemi történeti tényeket hagynak figyelmen
kívül. Kételyeit a hetvenes évek elején kezdte egyre
határozottabban megfogalmazni és az Against Method című munkájában összegezte, amely mindmáig
fő művének számít. Több mint valószínű, hogy maga is tisztában
volt munkája furcsa paradoxonával, azzal, hogy terjedelmes,
módszeres traktátust írt A "módszer" ellen, ezért fokozatosan
műfajt váltott és olykor pamfletbe hajló filozófiai esszében vagy
platoni mintát követő filozófiai dialógusokban fejtette ki
gondolatait.
A kötetben közreadott három dialógus különböző időben
keletkezett: a középső 1976-ban, a másik kettő a
nyolcvanas évek végén. Közülük csak az első nevezhető
igazán platoni ihletésűnek: ez a sok szereplős, íróilag
is igényesen megformált vita fölvonultatja a kortárs
tudományelmélet számos irányzatát a prakticistától a
dogmatikuson át a szerző nézeteit közvetítő szabad
szellemig, de nem hirdet ítéletet a végén, inkább a
megközelítések részigazságainak minél árnyaltabb
bemutatására koncentrál, bár néhány pamfletisztikus
oldalvágás azért itt is jut az ellenfeleknek, főként a
katedrafilozófusokká vált egykori merész újítóknak. A
második dialógus voltaképpen válasz az akkoriban frissen
megjelent összegző művet ért támadásokra: két szereplője
közül "A" képviseli a vádat,
"B" a védelmet; az előbbi a nyugati
tudományosság alapeszméjének elárulását veti az utóbbi
szemére, aki viszont vitapartnere önhittségét
kárhoztatja és példák sokaságát sorakoztatja föl arra,
hogy az annyit magasztalt kritikai racionalizmus hívei
mennyire felületesen ítélkeznek például az akupunktúra
vagy az asztrológia kérdéseiben. Lényegében ez a
párbeszéd folytatódik a harmadik dialógus folyamán is,
csak sokkal visszafogottabb tónusban: "B"
még a látszatát is kerülni szeretné annak, hogy az
időközben külön iparággá vált kuruzslás, vajákosság
támogatója lenne, a tudás különböző formáira hozott
példáit ezúttal inkább a művészet területéről válogatja.
Meggyőződését azonban nem adja fel, szerinte nem lehet
sem logikai, sem történeti normákkal előírni, hogy mi
számítson tartalmas ismeretnek az ember számára és mi
minősüljön fölösleges spekulációnak. A könyv
elsősorban a tudományfilozófia és általában az
ismeretelmélet alapkérdései iránt érdeklődők olvasmánya.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|