
Gustave FLAUBERT
SZALAMBÓ
A klasszikus francia író időrendben második nagyobb szabású műve történelmi
regénye, 1862-ben jelent meg. A
Bovarynéval
összehasonlítva irodalomtörténeti
méltatóinak egy része úgy tünteti fel, mint Flaubert visszakanyarodását a
romantikához. Valóban, bár hiányzik belőle a stílus minden érzelmi velejárója,
alapjában romantikus alkotás. Tárgyilagossága, hűvössége a klasszikus szobrok
szépségeszményét idézi fel. Itt érvényesül a legérzékelhetőbben, s egyben
önmagát cáfolva is az író fő alkotói elve, a magyarra leginkább a
"részvétlenség" szóval fordítható "impassibilite", amely szerint az alkotó
nem szerezheti vagy gyűlölheti, csak tárgyilagosan, minden együttérzés nélkül
ábrázolhatja alakjait.
A történelmi háttér Karthágó harca saját zsoldosai ellen, akik a rómaiakkal
vívott háború után gyűlöletüket felfogadójukra, a dúsgazdag, büszke városra
zúdítják. Az író nagy körültekintéssel gyűjtött tudományos dokumentáció
felhasználásával kelti életre évezredes romjaiból a káprázatos várost, amely
a cselekmény kibontakozása során az alantas, emberalatti indulatok
összecsapásának arénája lesz. A regénynek egyáltalán nincs pozitív pólusa, a
humán szó értelmében vett emberiességet egyetlen figurája sem képviseli.
Emberbőrben élő, szép vagy rút, de gonosz, ravasz, hatalmaskodó, kegyetlen,
vagy félelemtől alázkodó állatias lények szerepelnek benne, akik valami
misztikus törvényszerűségnek engedelmeskedve öldösik egymást halomra.
Borzalom borzalmat követ enyhítő körülmények nélkül. Sokan azt tartják, hogy
ebben a történetben Flaubert embergyűlölete tükröződik, s hogy a Szalambó az
író más műveiben tompítottabban jelentkező pesszimista látásmód végletes
megnyilatkozása. A tényszerű bizonyítás még irodalomtörténeti kérdés, csupán
egy dolog vitathatatlan: a külső világ és az emberi lélek sötét mélyeinek
tökéletes ábrázolása nyújt a mai olvasónak is maradandó élményt. A leírásnak
az a tökéletessége, amelyet
Maupassant-tól
Thomas Mannig
a legnagyobbak mindenkor mércének ismertek el, maradéktalanul jelen van a regényben.
Vissza a főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|