Georg Wilhelm Friedrich HEGEL
IFJÚKORI ÍRÁSOK
A tübingeni egyetemen együtt tanult, jó barátságban élt a német
klasszikus filozófia
Kant
után két legnagyobb képviselője,
Schelling
és Hegel. Míg azonban a Hegelnél öt évvel fiatalabb Schelling
alapművek sokaságának, később sem felülmúlt filozófiai remekműveknek a
szerzője, Hegel egyáltalán nem publikál, legfeljebb egy-két rövidebb
írása, recenziója jelenik meg Schellinggel közösen szerkesztett
folyóiratában. Az első nagy művet,
A szellem fenomenológiájá-t
csak
harminchat éves korában írja és jelenteti meg. A filozófiatörténeti
kutatás csak a század végén, Dilthey klasszikus monográfiája hatására
látta be, hogy a fiatal, Szellem fenomenológiája előtti Hegel -
túlnyomórészt kéziratban maradt - írásai alapvető fontosságúak.
Ezekből a művekből ad közre a kötet bőséges válogatást, fundamentális
fontosságú szemelvényeket. Bevezetőül néhány levél olvasható Hegeltől
és Schellingtől, a közös célkitűzések megfogalmazásai, ezt követik
Hegel teológiai írásai, A Keresztény vallás pozitivitása, valamint a
Vázlatok a vallásról és a szeretetről. Korábban valódi teológiai
írásnak tekintették ezeket a műveket, Lukács György Hegel-könyve óta
(A fiatal Hegel) azonban tudható, hogy igazi lényegük szerint
társadalom-, sőt gazdaságfilozófiai jelentőségűek, ilyen
felismerésekben annyira gazdagok, hogy sok szempontból, számos
gondolat erejéig még az érett műveknél is zseniálisabbak. Kis füzetben
még annak idején is megjelent A Filozófia Fichtei és Schellingi
rendszerének különbsége című írás, amely - egyelőre csak rejtetten -
már a Schellingtől, a schellingi filozófiától való eloldozódás első
jele, az érett Hegel felé tett első filozófiai lépés. A későbbi
állam-, társadalom-, és jogfilozófiát előlegezi a Jénai reálfilozófia,
Hegel rendszerének első "alapkőletétele".
|