
Henrik IBSEN
VADKACSA
Ibsen - akár csak a Sonlness építőmesterben - e művében is ugyanazt a
szimbolumtechnikát alkalmazza. Csakhogy amíg a Solness főként lírai
hangoltságú, az egyén, a személyiségével szembenézni kényszerülő,
nagyformátumú jellem áll a mű középpontjában, a Vadklacsában még a
társadalomkritika él, az etikai problémákat boncoló filozófia áll az
előtérben.
A dráma bizonyítéka annak, milyen széles skálát alkotnak az ibseni
jelképek. A Vadkacsa már-már allegória, annyira megnevezhető. Végig
róla esik szó a darabban és míg először tárgy-önmagát képviselte csak,
a darab végére annak az "élethazugság"-nak megjelenítőjévé válik,
amelyről a darab tulajdonképpen szól.
E művében Ibsen újból a régebben már többször is feltett kérdést, a
feltétlen idealizmust vizsgálja. De míg példáull a Brandban - melyben
szintén a Mindent vagy Semmit kérdést vetíti elénk, mint lehetséges
válaszutat - nem tud megoldást, Brand tragikus alakként jelenik meg,
addig a Vadkacsában Gregers Werle idealizmusa már tragikomikus
színezetet kap. Gregers, aki megcsömörlik apja hazug, képmutató
életmódjától, kiutat, értelmet keres a maga számára, s ezt az értelmet
egy eszményhez való ragaszkodásban véli megtalálni. Úgy érzi, hogy az
emberek nem tudnak megfelelő módon élni, nem képesek olyan tiszta
magasságokba emelkedni, ahol az életet új alapokon, magasztosabb
régiókban, megtisztult formában élhetik tovább. Mikor összetalálkozik
régi barátjával, Hjalmar Ekdallal, elhatározza, hogy Hjalmar családját
fogja eljuttatni az eszményi boldogság kapujába. Ez a
"világboldogítási kór" ezúttal súlyos tragédiát hordoz magában, hiszen
Hjalmar felesége, Gina, valamikor Gregers apjának a szeretője volt, s
kislánya, Hedvig is ebből a kapcsolatból származik. Gregers úgy érzi,
ha felnyitja Hjalmar szemét, barátja elég erős lesz ahhoz, hogy
végigmenjen a megtisztulás folyamatán, s végül eljusson majd az általa
eszményinek tartott állapotba. E világmegváltó kísérlet csak
tragédiával végződhet: Hedvig, aki nem érti apja hirtelen
érzelemváltozását, végez magával. Egyértelművé válik, hogy eszmény és
valóság nem közelíthető egymáshoz, az embereket meg kell hagyni
jótékony hazugságaikba. "Aki megfosztja az átlagembert az élete nagy
hazugságától, a boldogságát veszi el tőle" - mondja az eszményekből
már nagyon is kiábrándult Relling doktor.
Ibsen régi etikájának végleges csődje ez a csodálatos tragikomédia.
Már csak szomorú bolond az, aki "ideális követeléseket" akar
behajtani; nincsen helye sehol a világon, mert az emberek nem tudnak
élni hazugság nélkül. Jaj nekik, ha valaki felnyitja a szemüket, de
jaj annak is, aki felnyitotta! Látnia kell, hogyan csinált hazug
alapon épült boldogságból hazugságokból táplálkozó boldogtalanságot;
hogy ami ellen küzdött, azon nem lehetett változtatnia semmit. Az
ideálnak az élet nem felelhet meg soha. Az embereket nem lehet
megnemesíteni, csak a maguk erejéből lehetnek nemesek. Így már eleve,
születésük óta szétválnak az emberek; két típus van: az egyik
megelégedetten él hazugságai között, és sohasem akar többet, mint
amire képes. Meg bír élni ideálok nélkül; a másik rendületlenül halad
a maga útján. És ennek az útnak a végén ott van a tragédia. Van egy
pont, ahol választania kell az embernek, hogy visszafordul-e és
visszafejlődik, vagy továbbmegy, hogy lezuhanjon és összezúzza magát.
Gregers egész küzdelme a nevetségesség határán játszódik le.
Nevetséges, mert vele szemben igaza van azoknak, akiknek sohasem volna
szabad, hogy igazuk legyen. Igaza van, de nem abban a nagy dialektikus
és tragikus értelemben, hogy mindegyik félnek igaza van. Nem. Azon a
ponton, ahol maga a dráma játszódik, a relatív külsőleg és belsőleg is
győz az abszolút felett, és annak győzelme csak valahol messze a dráma
határain kívül képzelhető el; így csak melankólikus lírával kísérheti
annak tragikomikus vesztét. Minden érzés tragikus lehetőségének
legmélyebb kritikája beteljesülése. Ibsen számára és hősei számára
elképzelhetetlen valaminek teljesülése, mert az ő ideáljaiknak
egyetlen tartalma az, hogy teljesülésük lehetetlen. A teljesülés a
legnagyobb tragédia.
Ibsennek ez a darabja is feszült, hiteles helyzetekből fakadó
konfliktusokkal teli alkotás. Ugyanakkor ez a legtökéletesebb
szimbolikus drámája: a vadkacsa emlegetése végigvonul az egész
darabon, mintegy jelezve az "élethazugságot".
A mű azt mutatja be, miként mehet tönkre minden emberi érzés (sőt
egzisztencia is), a hazugság, a ködösítés, az öncsalás révén, de
ugyanakkor nyomatékosan jelzi azt is, hogy e hazugságok, öncsalás
nélkül egyszerűen lehetetlen élni. A patthelyzet félelmetesen kemény,
végtelenül kegyetlen és nyílt bevallása, felmutatása e dráma, amely
megállna a vadkacsaszimbólum nélkül is, kíméletlen kritikáját azonban
felerősíti ez a középponti motívum.
A mai olvasó számára is lírai szépségű, rendkívül élvezetes dráma.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|