Sören KIERKEGAARD
MOZART DON JUANJA
A Mozart operáról szóló tanulmány a dán filozófus korai műve, a
Vagy-vagy című könyve egyik részlete. Nyílt és nagyfokú
szubjektivitással vág a témába: azt akarja bebizonyítani, hogy ez a
Mozart-opera a legzseniálisabb zenei mű. Az okfejtés azonban korántsem
csak lírai hevületű (bár maga ír találóan stílusának "gondolati
lírájáról") - élesen, teoretikusan és elemzően boncolja az operát.
Alaptétele: a zenedráma legbensőbb eszméjében zenei fogantatású,
illetve "a csábító drámájának" legtökéletesebb megjelenítése a mozarti
változat. Fő összehasonlítási pontjai:
Homérosz
eposzai (mint az epika
utolérhetetlen remekei), a Faust monda, illetve
Goethe
drámája (mint a
szellemi csábítás párhuzama). A részletező fejezetekben a Figaro
házassága, a Varázsfuvola majd a Don Juan elemzését kapjuk, a három
egyre tökéletesebb "stádiumét". Az egzisztencialisták ősének ismert
Kierkegaard e műve szorosan kapcsolódik
Hegel
filozófiájához:
meg akarván haladni őt, tiszteleg és vitázik mesterével. Nem csak
zeneértőknek, - azonban olvasása alapos elmélyülést és műveltséget
feltételez.
|