
Thomas MANN
DOKTOR FAUSTUS.
Adrian Leverkühn, német zeneszerző élete...
A legnagyobb német prózaíró utolsó befejezett regénye a Doktor
Faustus. Az író A doktor Faustus keletkezése c. esszéjében világosan
kifejti létrejöttének okát és elérendő írói célját. A kort kellett
benne megírnia, a második világháború korát és előzményeit, a modern
művész és művészet útvesztését az emberi tartalmait elpusztító európai
kultúrában. A művész léte és helyzete a polgári világban az írónak
ötvenéves koráig egyik fő problémája
(Tonio Kröger; Halál Velencében;
Tristan). A Faustus címszereplője, Adrián Leverkühn
esetében azonban már nemcsak egy művész sorsáról van szó.
A regény narrátora, a kaisersacherni klasszika-filológia tanár,
Serenus Zeitblom 1943 tavaszán fog hozzá elhunyt barátjának, Adrian
Leverkühn, a nagy zeneszerző életének elbeszéléséhez. Ennek a kicsit
túl precíz, de őszinte és becsületes embernek parodisztikusan
körülményes stílusában jelenik meg a német nemzet sorsát jelképező
életrajz, melyben Adrian, a nagytehetségű zenész az ördöggel köt
szövetséget s a démoni hatalmaktól meggyötört, önmagukat kétségbevonó
alkotások sorát létrehozó művész jelképeként, a jelképezett néppel
együtt hanyatlik a kárhozatba, a pusztulásba. Mann kívülről szemléli
hősét és szülőhazáját - akkor négy éve a németek ellen harcoló
Egyesült Államok lakója - s ez adja meg számára a távlatot, melyből
hazaszeretete és népe korábbi nagy alkotásainak tisztelete ellenére
kegyetlen őszinteséggel ítéli meg őt is elüldöző honfitársainak
sorsát. A regényben teljesen lemond a németek jövőjéről. Körülnézve a
jelenkori történet - a második világháború végének katasztrófális
körülményei között - Goethe angyalok-kimentette
Faustusával
ellentétben a késői Faust-nak, Adriannak nem ad feloldozást: Leverkühn
elkárhozik, mert bűneit, démoniáját, gőgjét és embertelenségét a 20.
század közepén nem volt, aki megbocsássa.
Ezt a hatalmas, tulajdonképpen csak belső cselekményt hordozó témát a
korabeli modern regénystílus és technika összes eredményeinek a
nagyrealista regényírói módszerrel való egyesítésével dolgozta fel
Thomas Mann. A mű esszéizmusát hatalmas történeti és zenei anyag
átnézésével, megtanulásával és beolvasztásával biztosította. Az
utóbbihoz a legtöbbet Theodor Wiesengrund Adorno zenefilozófus
művészetszociológiai munkáiból, valamint Arnold Schönberg zseniális (a
tizenkéthangú skála felhasználására épülő) gyakorlati zeneszerzési
módszerétől használt fel. Gyakorta alkalmazza a Joyce-i értelemben
vett belső monológot. Példa erre a regény gondosan előkészített,
színpadi előadáshoz hasonlóan motivált nagyjelenete. Samael, az ördög
megjelenik Leverkühnnél és megegyeznek. Ezt az iszonyú szerződést maga
Adrian veti papírra egy tudathasadásos párbeszéddé torzuló, nyelvileg
a középkort idéző hatalmas belső monológ formájában. A modern
időtechnika alkalmazása elsősorban Zeitblom elbeszélő-alakjának
beiktatásával történik. Ezzel lehetővé válik három időfogalom egyidejű
érzékelése: Adrian élettörténete, Zeitblom regényírói-ideje (a második
világháború kora) és a mindenkori olvasói-idő raffináltan
magátólértetődő egyszeriséggel jelentkezik itt. A tökélyre fejlesztett
késleltető-visszautaló mozzanatok sorozatos alkalmazásához is hű marad
az író. Ezt a zenei témaépítéssel rokonítható módszert a naív
elbeszélő olykor mentegetőzve-ártatlanul meg is magyarázza. A mű
bővelkedik rejtett történeti és név-egyezésekben is: a mítosz és a
legenda a legnagyobb természetességgel olvad a szándékoltan nyugodt
elbeszélés sodrába, úgy, hogy nagy figyelemre van szükség ezeknek és a
többi, másjellegű utalásoknak felfejtésére, megértésére. Ezért csak a
művelt, esztétikailag iskolázott olvasók körében válik élményszerű
befogadássá.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|