
Thomas MANN
LOTTE WEIMARBAN
Thomas Mannt egész írói pályáján foglalkoztatta
Goethe alakja, számos
esszében és előadásban próbálta érzékeltetni a zseniális költő
nagyságát. Nem nehéz felfedezni a goethei inspirációt Mann más
regényeiben, a
Dokror Faustus-ban és a
József-tetralógiá-ban sem. Ennek
a sokrétű hatásnak írói lecsapódása az 1939-ben készült Goethe-regény.
A nem hagyományos életrajz csupán egy epizódot villant fel Goethe életéből:
egykori szerelmének, Lotténak kései weimari látogatását. Goethe róla mintázta a
Werther-regény híres nőalakját. Az epizód csak ürügy arra, hogy az író Goethe
portréját felvázolhassa. A megoldás módja különleges: környezetének ismert
alakjai vonulnak fel szemünk elött (Riemer, Goethe titkára, Adele
Schopenhauer, a híres
filozófus
húga, August von Goethe, az iró fia).
Vallomásaikban szubjektív önarcképet festenek magukról, és egy-egy vonással
élesebbre húzzák Goethe portréját is. Ennek a folyamatnak végső állomása Goethe
megjelenése a színen a 7. fejezetben.
A vallomások és önvallomások tükrében igen
sokrétű és bonyolult arcképet kapunk a 67 éves költőről. A portré a
szubjektivitás torzítása révén az istenítő felnagyítás és az emberi gyarlóság
szélsőségei között ingadozik. Bemutatja a költő önző, zsarnoki vonásait,
különcködéseit, pedantériáját, modorosságra való hajlamát, apolitikus
visszahúzódását, elszigetelődését, művészi kételyeit, de Goethe
rezignáltságában, ironizáló hajlamaiban, vívódásaiban nem nehéz felismerni
magának Thomas Mannak belső tépelődéseit. (Így válik a kitűnő Goethe-portré
egyben Thomas Mann áttételes önarcképévé.) A németség kérdése, a nagyság-emberi
gyengeség, a művész-polgár viszonya az írót és egyben a 20. századot
foglalkoztató sorskérdések. Ezáltal nő túl a mű az életrajzi kereteken, és válik
aktuális regénnyé. Végső kicsengése is túlmutat a Goethe-kor keretein, és a 20.
század fontos gondolatát fejezi ki: az emberi gyarlóságok és áldozatok mind
jelentéktelenekké válnak, amikor az író művészetével nem egy önző célt, hanem az
emberiség ügyét szolgálja. "Én vagyok az égő gyertya, amely feláldozza testét,
hogy a világosság ragyogjon" - hirdeti a humanista gondolatot Goethe szavaival
Thomas Mann 1939-ben, a fasizmus elsötétülő ege alatt. Ez a humanista gondolat,
valamint Mann lebilincselő elbeszélő stílusa, mély életbölcsessége teszi a művet
mai olvasó számára is izgalmas olvasmánnyá.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|