Gabriel García MÁRQUEZ

EGY EMBERRABLÁS TÖRTÉNETE

Megtörtént eseményt, egy Dél-Amerikában korántsem szokatlan emberrablás történetét beszéli el García Márquez regénye. Hat hónapig tartották fogságban a terroristák a mű hőseit, tíz férfit és nőt, az író pedig az áldozatok, meghaltak és megmenekültek nyomába eredt, hogy kipuhatolja: "milyen is volt", hogyan élték meg és át a történteket a legkülönbözőbb előéletű, beállítottságú és teherbírású emberek. Hogyan küzdöttek az elraboltak hozzátartozói szeretteik szabadon bocsátásáért; hogyan élte át a környezet a válságos időszakot? Az író természetesen nem válik riporter-újságíróvá; műve igazi, vérbeli regény, a szerző legjobb munkáival egyenértékű. Mindenekelőtt azért, mert két vonatkozásban is túllép az eseményrögzítésen. Hatalmas körképet rajzol a kilencvenes évek Kolumbiájáról, amely valamiképp a földi pokolnak, Faulkner híres-hírhedt amerikai Déljének sajátos párjává válik a művészi felidézésben. De regénnyé, méghozzá nagy regénnyé teszi a munkát az is, hogy az író pazarul választotta ki szereplőit, sorsukat pedig olyan "gondviselésszerű" módon tudja nyomon kísérni, hogy a mű Wilder Szent Lajos király hídjának magasabbrendű párjának is tűnhet fel. Egészen egyedi az, ahogy az író - az elbeszélés szükségleteinek megfelelően - a stílusokat, nyelveket, ábrázolás- és felidézésmódokat váltogatja, ötvözi és átvezeti egymásba. Kemény naturalizmus, babonás-mágikus realizmus, latin-amerikai bőség és spanyolos szikárság, metafizikai sejtelmek és politikai riportázs végtelenül változatos, sokszínű és bravúros együttese a regény.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez