
MÉLIUSZ József
CÉDULÁK
A modern, expresszionista irányvételű erdélyi próza egyik úttörője, a
nagyszabású "kávéházi" vétetésű, reflexív nagyepikák (pl. Az illúziók
kávéháza; Napnyugati kávéház; Tranzit kávéház)
szerzője élete utolsó öt-hat esztendejében apró cédulákra jegyezte föl
emlékeit, gondolatfutamait, reflexióit. A hatalmas mennyiségű cédulából a
fiatal pályatárs,
Szávai Géza
és az özvegy, Méliusz Anna állította össze az utolsó nagy művet, amely minden
fragmentum jellege ellenére hiteles, igen árnyalt és jellegzetesen kései
önarckép, amelynek hátterében a 20. századi erdélyi kisebbségtörténelem
figyelhető meg. Ahogy maga írja: "Céduláim - keltezés nélküli naplójegyzetek
- szubjektív tényfeltárásra törekszenek", azaz a maga megszenvedett
igazságait, végső meggyőződéseit rögzítik.
Ebből a kései, keserű hangú, minden személyes reménnyel és közösségi
illúzióval végképp leszámoló vallomás sorozatból is kirajzolódik Méliusz
József ellentmondásos személyiségének megannyi vonása. Az aggastyán író
újra és újra viaskodik emlékeivel, újólag leszámol kommunista múltjával,
amelyet - így utólag - antifasiszta elkötelezettségével menteget. Élete
nagy fájdalma, hogy a kommunisták mindig csak "társutas" polgárnak tartották,
a polgárok meg kommunistának vélték. Ahogy írja: "Mi voltam hát
kommunistaként is? Humanista és polgár, tehát idegen". A múlt folyton ott
kísért a cédulák között, sötét árnyként vetül öreg napjaira is első
feleségének iszonyatos halála (a román titkosszolgálat pribékjei fojtották
meg), és Péter fiának drámája (elborult elmével volt élő halott a
dicsőszentmártoni elmegyógyintézetben). Visszatérő témái - az író és az
irodalom őszinteségének kérdése, viszonya a magyar néphez és a magyarság
eszméjéhez, sorskérdéseihez, emlékei a legsötétebb 50-es évekről, családi
tragédiái, letartóztatása és raboskodása, a rendszerváltozás utáni évek
romániai viszonyai, saját munkásságának értékelése és írói műhelykérdései -
is mutatják, hogy Méliusz József az öregség kínjai, a fizikai fájdalmak, a
testi nyavalyák súlyosbodása közben is milyen friss szellemi erővel
rendelkezett, és hihetetlen intellektuális fogékonysággal figyelte a
világot, miközben csaknem teljesen elmagányosodott. Hiszen a korábban oly
befolyásos író, az erdélyi magyar irodalom "szürke eminenciása" szinte
társtalan maradt, egyetlen ember, második felesége, Anna asszony tartott ki
mellette és a világgal jószerével egyetlen kapcsolata maradt, a sajtó. Az
idős író bukaresti otthonából figyelte az egész magyar nyelvterület kulturális
életét, néha még levéllel fordult pályatársaihoz - de válasz egyre
ritkábban érkezik. Gyötri az elszigeteltség, amelyet született
humortalansága és nagyot hallása súlyosbít. Vannak cédulák amelyeken már csak
szaggatott mondatokat, egy-egy szót rögzít: mérget kíván, hogy legyen vége
testi és lelki szenvedéseinek.
A Cédulák fölkavaró, megrázó olvasmány. Lehet úgy is olvasni, mint egy ismert
író végső és végsőkig elkeseredett számvetését, amelyből föltárul magánélete,
és lehet úgy olvasni, mint az erdélyi magyar irodalmi modernség egyik
vezéralakjának műhelydokumentumát.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|