
John MILTON
ELVESZETT PARADICSOM; A KÜZDŐ SÁMSON
Milton, az egyetemes reformáció egyik legnagyobb költője, az
angol polgári forradalom harcosa tudatosan készült költői hivatására:
hallatlan műveltséget szerzett, korának legműveltebb emberei közé
tartozott, s egyaránt kitűnően ismerte a kortársi irodalmat, az ókori
klasszikusokat és a
Bibliát.
Nem véletlen tehát, hogy mindkét főműve a
hagyományokhoz kapcsolódik, bibliai témát dolgoz föl klasszikus
formákban.
1655 táján fogott hozzá az Elvesztt paradicsom tizenkét
énekének megírásához. Az eposz cselekménye az Alvilágban kezdődik,
ahol a Sátán és társai a nagy bukás után visszanyerve eszméletüket
gyűlést tartanak, és elhatározzák az emberi nem megrontását. Hiába
figyelmezteti arkangyal Ádámot és Évát, a Sátán kísértésére Éva mégis
eszik a tiltott gyümölcsből. Ádám pedig a bukásban is hű társa marad.
A lázadó Sátán győzelme már-már teljes, ám az arkangyal a megváltás
ígéretével bocsátja útjára a paradicsomból kiűzött ősszülőket, akiket
a Gondviselés mégis tovább vezérel.
Az arkangyal nemcsak a jövendőt -a megváltás útját-, hanem a múltat, a
kozmikus viszály eredetét is feltárja Ádám és Éva előtt. Elbeszélésébe
sűrüsödik az eposz puritán-nemzeti mondanivalója: minden rossz forrása
a lázadás, melyet az angyalok egy csoportja, élén a Sátánnal, Isten
ellen szított. Ez a gondolat sokféle későbbi értelmezésre adott
lehetőséget, s bár a nagy eposzban túl sok az elvont teológia,
zengzetes verselése pedig a nem angol anyanyelvű olvasók számára
nehezen érzékelhető, gondolatgazdagsága s helyenként a fordításokon is
áttörő nyelvi-költői ereje a világirodalom nagy eposzai közé emelik.
A küzdő Sámson a költő utolsó nagy műve, egyetlen drámája a
shakespeare-i dramaturgiát elutasítva a görög tragédia hagyományaihoz
nyúl vissza (ezt a dráma előszavában szépen és alaposan meg is
indokolja). A darab felépítése szinte statikus, Aiszkhülosz
Leláncolt Prométheuszának
modorában, mégis hatalmas mozgás megy benne végbe a végkifejlet felé.
A megvakított, megalázott Sámson a filiszteusok rabszolgájaként
tengődik, kétségbeesését és lelkiismeretfurdalásait semmi nem enyhíti,
ám amikor az ünnepet ülő filiszteusok még jobban megakarják alázni,
végzetes bosszúterv jut eszébe: ledönti az ünnepi csarnok oszlopait, s
a filiszteus nagyurak közt maga is halálát leli. A költő személyes
tragédiájának (vakságának) és a legyőzött lázadás törhetetlen dacának
hangot adó tragédia az angol költészet gyöngyszeme.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|