
NÁDAS Péter
ÉVKÖNYV
A különleges prózát leginkább szellemi naplónak lehet nevezni. "Nem
akartam az életidőmet irodalmi műfajokkal megnemesíteni" - írja a
szerző. Ennek megfelelően az Évkönyv egy esztendőn át - 1987
februárjától 1988 februárjáig - a hónapok rendjét választja fejezet
tagolásul, ám nem "intim" vagy mindennapos eseményeket regisztrál,
hanem a kerek egésszé összeálló műben élet és irodalom, egzisztencia
és esszencia, személyes és szellemi dolgok határain egyensúlyozó
szellemiséget juttat érvényre.
Az Évkönyv művészi egységében a regény- és esszéíró legszebb erényei
ötvöződnek. Az
Emlékiratok könyve c. regényét idéző emlékezések
kapcsolódnak a Színtér stílusát folytató bonyolult töprengésekhez, de
van a könyvben színházi esszébetét is (l.: Nézőtér). E műfaji
változatosságot nemcsak a szellemi analízis belső aránya egységesíti,
de az is, hogy a könyv gerincívén egy már-már regénnyé növő szerelmi
háromszög-történet húzódik végig - kamaszkori emlékkörből építkező,
részletes és igen szemléletes epikai szálként. Az érzelmi érzéki
világtapasztalásnak ez az életteljes megjelenítése komor ellensúlyra
lel a zárófejezetben, amely egy idős rokon asszony haldoklásának
megrendítő elbeszélése. A mű kifejlése közben a komoly intellektuális
problémákat hordozó gondolatmenetekbe vonja olvasóit Nádas,
műhelyvallomásokat, reflexiókat épít a könyv időmenetébe, sőt
érzékletes beszámolót nyújt lakhelyéről, a negyvenvalahány lakost
számláló kis zalai faluról, Gombaszegről is, s mindezeket sajátos,
egyszerre érzékien konkrét és ugyanakkor a transzcendentálisra
fogékony szemlélete ötvöz kivételes egységbe. A spontaneitást és a
kidolgozottság érzését egyszerre sugárzó írásból tanítani is tudó
nemes bölcsesség szól. Erre a bátor és nemesen kiegyensúlyozott
szellemre elmélyülni kész olvasók bizonyára örömmel reagálnak.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|