
William SHAKESPEARE
A MAKRANCOS HÖLGY
Híres-hírhedt darabja A makrancos hölgy Shakespeare-nek; plágiumot
is emlegettek (igaz, csak régente) vele kapcsolatban, keretjátékát
értelmetlennek, az egész koncepcióhoz nem illőnek vélték (a legtöbb
mai színházi előadás ki is hagyja ezt a részt), legfőként azonban
méltatlannak tartották mondandóját, az asszonyszelidítés,
asszonyidomítás durva bemutatását és megdicsőitését. Hosszú ideig vagy
jelentéktelennek, a kegyetlen népi humor egyszerű színpadravitelének
tekintették, vagy - sajnos a szöveg számos részletének ellentmondó -
koncepciót dolgoztak ki arra, hogy a nyers részleteket mintegy
megszelidítsék, humanista tartalommal feltöltsék.
A makrancos hölgy,
Kata egy gazdag kereskedő idősebbik lánya, akinek modora tűrhetetlenül
érdes, akinek beszédétől, szellemes-durva kifejezéseitől minden férfi
fél, így nem sok reménye van arra, hogy férjet találjon. Húga pedig
csak akkor mehet férjhez, ha nővére már "elkelt". Az ő udvarlói - mert
nőies, szép, szelíd Biancát mindenki szereti - kerítenek tehát egy
elszánt férfiút, Petruchiót, aki vállalkozik Kata megszelidítésére,
rendes feleséggé alakítására. A darab középpontjában Kata és Petruchio
küzdelme, a szelidítés folyamata áll: az újdonsült férj éhezteti,
kínozza, valóban idomítja feleségét, aki azután megtörik, szófogadó
asszonnyá válik.
A darab elsődleges, felszíni mondanivalója tehát
valóban meglehetősen durva, antihumánus, nőellenes, a mai olvasó
számára annál is inkább, mivel Kata számunkra nem egyszerűen
makrancos, hanem valóban felszabadult, emberméltóságára sokat adó nő,
akinek megtöréséért nem lelkesedhetünk. Ugyanakkor Petruchio korántsem
ellenszenves figura, nemcsak a szerző látható rokonszenvét élvezi, de
tulajdonképpen az egyetlen méltó formátumú alkat Kata mellett. Bár az
újabb értelmezési kísérleteknek nem sikerült maradéktalanul
"megmagyarázni" a darabot, a számos - ingerlően vonzó - rejtély
mellett kirajzolódtak azok a mélyebb struktúrák is, melyek a művet
sokkal többé teszik, mint egy durva, középkori ízű asszonygyalázó
tréfa. Elsőül a darab erotikus, szexuális vonatkozásai kínálnak
fogódzót: ilyen szempontból a mű középpontjába éppen a nemiség, annak
sajátos változatai kerülnek, nevezetesen Kata - Biancával szemben
nagyon is nyilvánvaló, a testiséget is intenzíven vállaló, kívánó
szerelemkoncepciója, másrészt Petruchio "idomításának" ugyancsak
erőteljes szexuális "felhangjai". A mű számos ponton
Freudot
előző pszichológiával dolgozik, anélkül azonban, hogy elemzésekbe,
pszichológiai részletekbe veszne.
- Éppen a mű nehéz értelmezhetősége miatt, a színházi előadások
általában rövidrezáró, leegyszerűsítő megoldásai okán a darab
elsősorban olvasmányként élvezhető minden Shakespeare-kedvelő
számára.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|