
SPINOZA
TEOLÓGIAI-POLITIKAI TANULMÁNY
A Teológiai-politikai tanulmány - Spinoza második, még életében megjelent
műve (1690). A filozófiatörténészek szerint a látszólag teológiai jellegű
írás a holland köztársasági párt politikai programadója, elvi-elméleti
nyilatkozata.
A könyv középpontjában a kinyilatkoztatás, a
Biblia
vizsgálata áll.
Spinoza a próféták szövegeinek értelmezésekor arra törekszik, hogy
kimutassa, az isteni törvények és tanítások lényege nem több, mint a
gyakorlati élet rendszabályozása, normatív etikai követelmények
felállítása. Mózes törvényei a héberek országának jogrendjét foglalják
magukban, ezért az ország fennállásának megszűnése után immár senkire
sem kötelezőek. A Szentírás könyveinek kritikátlan tisztelete, a
bennük foglalt parancsok formai követése - babonaság. Mivel a modern
állam nem épülhet babonaságra, Spinoza megkisérli elméletileg
levezetni a korszerű államberendezkedés alapelveit. Senki sem
fosztható meg természetes jogaitól éppen az állam érdekében, s a
véleményszabadság nemcsak nem veszélyezteti az alattvalói
engedelmességet és az állam békéjét, hanem egyenesen feltétele annak -
szögezi le Spinoza. A tanulmány felépitésmódja, okfejtése végtelenül
logikus és egyszerű. Értelmezése mégis számos problémát vet fel,
elsősorban hallatlan gondolatgazdagsága miatt. A ma már kevésbé
érdekes bibliatörténeti, bibliafilológiai részletek legalább annyi
filozófiai mondandót rejtenek, mint az államelméleti fejtegetések,
amelyeknek a mű mai népszerűségét és korabeli politikai jelentőségét
köszönhette. A mű mindenképpen a legfontosabb filozófiatörténeti
dokumentumok közül való, minden filozófiával foglalkozni kívánónak
"kötelező" olvasmánya.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|