
SÜTŐ András
SZÍNMŰVEK
Vidám sirató... + Advent a Hargitán + Az ugató madár
Sütő Andrásnak, az erdélyi s általa az egyetemes magyar színjátszásban
új utakat nyitó drámaművészetét sokan és sokféleképpen jellemezték;
nevezték már Illyés Gyula és Németh László történeti drámái
folytatójának, a Tamási Áron-i dramaturgia anekdotikus-groteszk
kiteljesítőjének, a madáchi univerzalizmus jellegzetesen kisebbségi
vétetésű örökösének, de talán mégis a legtalálóbb megnevezés az, hogy
az író a fölemelt fej és a sajátosság méltósága dramaturgiáját
valósítja meg. E kötete három, látszólag nagyon különböző műfajú -
groteszk vígjáték; balladikus tónusú népi ihletésű dráma és történelmi
példázat - színművet tartalmaz, amelyek mégis ugyanarról szólnak:
miképp nyomoríttatik meg az emberi lélek a hatalom által, s hogyan
lehet ezt elviselni, túlélni vagy belepusztulni.
A Vidám sirató egy bolyongó porszemért fergeteges humorú vígjáték,
melynek cselekményfelszíne a szektákhoz vonzódók kicsúfolása. Az
özvegy Fügedes Károly odaadó áhítattal hallgatja a kenetes-ájtatos
Prédikás intelmeit az evilági gyötrelmekről és a túlvilági
boldogságról, mindaddig, míg meg nem jelennek a színen a tűzről
pattant "fehérnépek", akiknek a lénye is a pajzán kihívást sugározza.
Még Prédikás is elcsábul a nagyon is földi bájaktól, s leckét vesz
abból, mi az üdvösség. A fölszabadult komédiázás mélyebb
jelentéstartománya - ezt a réteget testesítik meg a falusi öregek -
azonban éles fényű látlelet az értéktévesztésről és a megtéveszthető
korlátoltságról, a hamis távlatosságról.
Az Advent a hargitán komor tónusú, balladikus ihletésű dráma, mely
szintén az ellenpontozásra épül. A Vidám sirató... farsangi vigalmát
itt az adventi várakozás dermedt csöndje váltja föl. Bódi Vencel
messzire szakadt övéit várja haza a havasra, hiába. A dramaturgiai
ellenpontot ezúttal két fiatal tiszta szerelme, örömre készülő élete
jelenti, ők lesznek az elhagyott öregember lelki gyermekei. Ám az
egymásra találás sem hozhatja el a földi boldogságot, mert "elátkozott
nép gyermekeiről csak a holtak beszélnek". A 20. századi
kelet-közép-európai sorsdráma - és a nemzetpusztulás víziója - Sütő
dramaturgiájában magába sűríti a néphagyományok misztikáját éppúgy,
mint az író modern szimbolizmusát, a népköltészet balladai ihletését
és a nagy gondolkodók panteizmusát, a lélektani realizmust és az
elvonatkoztató ábrázolást. S mindeme eszmék, motívumok az író
utolérhetetlen nyelvi erejével szólalnak meg.
AZ Ugató madár az író legismertebb történelmi példázatainak (pl.
Csillag a máglyán;
Szuzai menyegző) vonulatába illeszkedik, de annak
egy abszurdabb, jelképibb változatát testesíti meg. Ez a darab is a
várakozás, a betlehemi ünnepre készülés hangulatában kezdődik a
szabadságharc utáni Erdélyben, ahol a Habsburg birodalmi önkény
elfojtja az utolsó szabadságlázadást. Ám ez a Marosvásárhely fölötti
betlehemi csillag nem fényt árasztó, hanem a csönd és a halál, a
félelem és az őrület egén pislákol. Főszereplője a híres Bodor Péter,
akit az író - vállalt anakronizmussal - támasztott föl az 1853-as Makk
József-féle összeesküvés részeseként. Ebben a darabban is két világ
ütközik össze: az elnyomó hatalom meg a haza- és szabadságszeretet
elfojthatatlan érzése. Sütő egész panoptikumot teremt annak
ábrázolására, miféle magatartások modellezhetők a legsötétebb
diktatúrában: a zsarnokság nyílt szolgálatától a zavart helykeresésen
át a hősi szembenállásig. A szabadság gondolatának golgotára
jutásával záruló dráma szörnyű látomást fogalmaz meg Bodor Péter
szájából: "Az én órám eljött, és nappali fényben az éjfélnek idejét
jelzi."
Mindhárom színmű - az elviselés, a túlélés és a pusztulás három nagy
metaforája - kortárs drámairodalmunk remeklése. A sütői dramaturgia
háromféle változata hatalmas jelképi erővel ábrázolja egy nép -
lélekben is vívott - utóvédharcát idegen elnyomói és saját kebeléből
való kollaboránsai ellen.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|