John UPDIKE

NYÚLHÁJ

A Nyúlháj, bár természetesen önmagában is megálló, önálló mű, mégis szerves folytatása a Nyúlcipőnek. Annak főhősével, családjával találkozunk benne, csakhogy az akkor fiatal, kezdő Harry Angstrom immáron negyvenhét esztendős, jómódú amerikai üzletember (apósától jelentős autóüzletet örökölt), akinek felnőtt fiával vannak állandó gondjai, aki dolfozni jár, kényszerképzetei vannak (például állandóan a prostituált Ruthtól való leányára gondol - az előzmények ugyancsak a Nyúlcipőből ismerősek), unott-unalmas, mégis biztonságot, langymeleget nyújtó feleségével él, ám - már csak lanyhuló férfiassága bizonyítására is - társasági körük fiatalabb, tetszetősebb nőiről fantáziál. A regénynek úgyszólván alig van története, teljességgel kitöltik lapjait a mindennapok apró eseményei, házastársi zsörtőlődései, pletykálkodások, vendégségek, hosszabb beszélgetések stb. Ám ez a lassan csordogáló, a banalitásban, mindennapiságban akartan elmerülő mű mégis - sőt valószínűleg éppen ezért - a modern próza nagy művei közül való. Valami hallatlan rafinériával keveri ki Updike napjaink amerikai kisvárosának, kisvárosi embereinek nagy szabású tablóját. Egyetlen rossz szót sem mond senkire, regényében minden figura normális, az általuk élt életforma természetes, kapcsolataik, érzelmeik, vágyaik érthetők, világosak, gesztusaik nem ritkán rokonszenvesek - az összkép mégis kegyetlenül taszító, végérvényesen pesszimista, önboncolóan, elviselhetetlenül kietlen. Nemcsak azért, mert nagyon is sokszor esik szó a halálról, az elmúlásról, sokkal inkább azért, mert amit a szereplők mint értéket, mint menedéket fel tudnak mutatni, az mind üres, kietlen, kiábrándító. Vidámságuk álvidámság, szeretkezéseik visszataszítóak, nosztalgiáik hiteltelenek, "nagy érzelmeik" groteszkek. Updike három kiemelt eszközzel éri el ezt a hatást. Egyrészt az aprólékosságig verista, másrészt hallatlan gonddal dolgozza ki szituációit, az események környezetét, benne a résztvevők éppen aktuális "pszichoportréit", harmadjára gyakorta él a megszakított narráció eszközével. E három regénytechnikai eszköz bravúros kezelése azonban sehol sem feltűnő öncélú. Minden az összkép kialakítását szolgálja, minden a - végtelen keserű és kiábrándult - regény atmoszféráját szolgálja. Kétségkívül remekmű, de az - egyébként inkább antipornó - szexjelenetek miatt - nem ajánlandó mindenkinek.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez