
John UPDIKE
NYÚLSZÍV
John Updike-nak olyasmi sikerült, ami a modern világirodalomban csak
nagyon keveseknek. Mert az gyakorta előfordul ugyan, hogy valaki egy
regénye sikerén felbuzdulva úgy érzi, maradt még valami az "anyagban"
és sietve hozzábiggyeszti a folytatást, majd a folytatás folytatását,
ám az efféle szériák színvonala általában meredeken lefelé tart - az
amerikai író "Nyúl könyvei" azonban a szabályt erősítő, ritka
kivételek közé tartoznak. Ebben valószínűleg az is szerepet
játszhatott, hogy Updike olyan főhőst teremtett, akinek tulajdonságai
közel állhatnak a szívéhez, erényeit becsülte, s hibái sem lehettek
tőle teljesen idegenek, olyan múltat és környezetet adományozott neki,
amelyet maga is alaposan ismert, így aztán amikor Nyúl (azaz Harry C.
Angstrom) életének egy-egy újabb szakaszát elképzelte és megformálta,
az olyan vállalkozást ígérhetett, mintha önmaga egyik lehetséges
sorsváltozatával vetett volna számot.
A Nyúlszív minden bizonnyal a tetralógiává terebélyesedő "Nyúl
könyvek" záródarabja, hiszen a főhőstől a halál küszöbén veszünk
búcsút, de művészi kóda annyiban is, hogy a korábbi három regény
számos epizódja, jelenetsora visszatér benne az emlékezés szintjén. E
mostani könyv elején úgy látszik, mintha Nyúl helyzete nem sokat
változott volna az előző életszakasz krónikájából, a Nyúlhájból
megismert állapotokhoz képest: anyagi kondíciói - ha lehet -
még kedvezőbbek, mert anyósa halála után felesége lett a japán
gépkocsikat árusító, jó forgalmú, kisvárosi autószalon teljes jogú
tulajdonosa, ám ők ketten megunták a sürgés-forgást az üzletben, s az
ügyvezetést harmincas éveiben járó fiúkra, Nelsonra hagyták, maguk
pedig vásároltak egy appartement-ot Floridában, hogy ott a téli
évszakot is melegben-napsütésben tölthessék. Ide, a "floridai
paradicsomba" várják néhány napos látogatásra a fiúkat és családját a
cselekmény kezdetén, akik meg is érkeznek, ám Nyúl a rövid együttlét
alatt egyre több aggasztó tünetet lát Nelson neurotikus viselkedésében.
Tárgyát még meg nem lelt szorongás, kibeszéletlen belső feszültségek,
egy balszerencsés tengeri vitorlázás idősebbik unokájával, Judy-val:
ezek az első infarktus közvetlen kiváltó okai. Vissza kell térniük
"ősi szállásukra", a közép-amerikai kisvárosba, ahol a kórházban
szívkatéterezésnek, alapos műtétnek vetik alá, s ebben a furcsa, halál
közeli állapotban a főhős egyszerre lesz nagyon bölcs és már-már
gyermekien gyámoltalan. Hamar rájön fia különös viselkedésének okára,
arra, hogy Nelson a kábítószer rabja lett, majd fokozatosan kiderül az
is: a szenvedélybeteg fiatal férfi már a közös vagyonhoz is
hozzányúlt. Minden tekintélyét, még betegsége "presztízsét" is latba
veti, hogy Nelson önként elvonókúrára menjen, ám amikor ez
bekövetkezik, az első éjszakát éppen a menyééknél kell töltenie, ahol
a fiatalasszony kétségbeesett lelkiállapota, s az ő kórház utáni,
deprimált kedélye váratlanul az életigenlés, a szexus fellobbantását
hozza. Az éjszakának természetesen nem lesz folytatása, csakhogy
Nelson gyógyultan tér vissza, még némi kenetességet is szed magára, s
a megváltozott közegben asszonya töredelmesen elmondja neki az esetet.
Ettől a fordulattól kezdődik Nyúl "futása", amiben bűnbánat és dac
keveredik, s ami pszichológiailag finoman rímel az első regény utolsó
harmadára
(Nyúlcipő),
a főhős akkori menekülésére.
Egyedül autózik Floridába, s ott rettegi-várja a telefonhívást vagy
felesége megérkezését, közben pedig hajdani sikerei terepén,
kosárlabdapályákon kunsztozik - itt éri a második infarktus, amelyből,
úgy látszik, nem fog fölépülni. Emlékezetes, a maga
hanyatlástörténetében is felemelő hatású regény, kitűnően megformált
mellékszereplőkkel. Teljes mélységében azok élvezhetik igazán, akik a
korábbi köteteket is ismerik, de azért bátran ajánlható mindenkinek,
mert önállóan is érvényesülő, szuggesztív alkotás.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|