GULÁCSY Irén

NAGY LAJOS KIRÁLY

Az írónőnek ez az alkotása nélkülözi mindazt a kalandosságot, történelmi izgalmat, sokszínű cselekményvezetést, amelyekben olyannyira bővelkedett a Fekete vőlegények című regénye. Sokban viszont lényegesen túl is szárnyalja: aprólékosan, ízesen, barokkos gazdagsággal időzik el az asztali edények, termeket díszítő szőnyegek, úti, lovagi, alkalmi ruhák, várak enteriőrjei stb. bemutatásánál. Mindent látszik tudni a 14. század magyar életéről. A hatalmas terjedelmű, kevés cselekményű regény jó részét a leírások teszik ki. A mű egy hatalmas portré, a halála előtt álló, leprában szenvedő nagy király lélekrajza. Ez a rajz persze nem nagyon hiteles történelmileg, pszichológiailag azonban lenyűgözően árnyalt, afféle modern, misztikus szentkép. Mert - persze megintcsak élesen eltérve a történelmi kútfőkből igazolható valóságtól - Gulácsy egy nagyobb arányú, még tündöklőbben ragyogó Szent Lászlót alkot I. Lajosból, kimondatlanul a legnagyobb magyar történelmi egyéniséget, akinek kedvéért az úr majd megbocsát a mai (Gulácsy korabeli) magyaroknak is. Mindez érdektelen és legtöbb mai olvasónak unalmas lehet. A nekik szóló csemege a mű szerelmi, házasságtörő, mélyen erotikus eseményszála. A "poklos" király, aki betegségét titkolja, nem engedi magához fiatal, vérbő, ragyogó szépségű feleségét, Erzsébetet sem. Az asszony könyörög, rimánkodik, csábít, majd - mindig visszautasíttatván - Garay Miklóst, a nádort szemeli ki magának. "Bűnös" viszonyuk, "elátkozott" szerelmük rajza, olthatatlan szexuális szenvedélyük egymás iránt furcsán-különösen egészíti ki a szent király életét.
Az az olvasó, aki a Fekete vőlegények után kölcsönzi ki a regényt, ebben a műben kissé csalódni fog.


Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez