Sören KIERKEGAARD

MOZART DON JUANJA

A Mozart operáról szóló tanulmány a dán filozófus korai műve, a Vagy-vagy című könyve egyik részlete. Nyílt és nagyfokú szubjektivitással vág a témába: azt akarja bebizonyítani, hogy ez a Mozart-opera a legzseniálisabb zenei mű. Az okfejtés azonban korántsem csak lírai hevületű (bár maga ír találóan stílusának "gondolati lírájáról") - élesen, teoretikusan és elemzően boncolja az operát. Alaptétele: a zenedráma legbensőbb eszméjében zenei fogantatású, illetve "a csábító drámájának" legtökéletesebb megjelenítése a mozarti változat. Fő összehasonlítási pontjai: Homérosz eposzai (mint az epika utolérhetetlen remekei), a Faust monda, illetve Goethe drámája (mint a szellemi csábítás párhuzama). A részletező fejezetekben a Figaro házassága, a Varázsfuvola majd a Don Juan elemzését kapjuk, a három egyre tökéletesebb "stádiumét". Az egzisztencialisták ősének ismert Kierkegaard e műve szorosan kapcsolódik Hegel filozófiájához: meg akarván haladni őt, tiszteleg és vitázik mesterével. Nem csak zeneértőknek, - azonban olvasása alapos elmélyülést és műveltséget feltételez.

Vissza a főoldalra    * * *    Vissza a kereséshez