FORGÁCH András
GONOSZ SIKER
Irodalmi, képző- és filmművészeti, dramaturgiai, zenei és
egyéb, jószerével meghatározhatatlan tárgyú tanulmányokat
gyűjtött kötetébe Forgách András. A műben olvashatók esszék
Kardos G. György
Jutalomjátékáról,
Fassbinder filmművészetéről,
Goethéről,
egy látogatástól a párizsi
Proust-házban, arról,
hogy miként szerepelnek a festők filmvásznon, Tolsztoj
naplóiról,
Ottlik Gézáról,
Tar Sándorról,
Wedekindről stb. A
gyűjtemény mégsem afféle "vegyes" összeállítás, mert összefogja
a szerző keményen kimunkált látásmódja, szinte önálló
esztétikát sejtető megszólalás-módszertana. Ez a módszertan
tetten érhető abban is, hogy általában "rejtélyeket" boncol,
fogas problémáknak feszül neki még ismert alkotók és életművek
elemzésekor is, de abban is, hogy afféle összművészeti
látásmódot sugall szinte minden írás. Forgách látásmódja igen
eredeti, nézetei a legritkább esetben egyeznek meg a kritikai
közvélekedéssel, sőt mondandóit az olvasónak nem kell
becsületszóra elhinnie. Alapos indoklások, a tárgyhoz mért
szabatosság (ami sokszor persze erősen intuitív) és igen széles
látókör és műveltség kezeskednek a megállapítások, értékelések
hiteléért. Forgách sokszor posztmodern ízű értekezői stíljébe
igen szervesen illeszkednek a szépírói részletek, felidézések
és versek is. |