
Günter GRASS
A PATKÁNYNŐ
A bádogdob
törpéje, Oskar Matzerath ismét színre lép, hogy számot
vessen - ezúttal - a nyolcvanas évek világával, szembesüljön a
génmanipulációval, a kettészakított Németországgal, a céltalan punkok
hadával, a környezet pusztulásával, az atomháborúval, s kivegye a
részét a mindent elöntő videóáradatból. A regény valóságos csemege az
irodalmárok számára is; fel lehet térképezni önéletrajzi vonásait, meg
lehet keresni az életmű más darabjaihoz vezető szálait, érdemes lesz
azon elmélkedni, mennyiben kötődik szimbolikus motívumokra épülő
szerkezete a
Thomas Mann-i
hagyományokhoz, és azon, hogy a sodró
lendületű csupa cselekmény mű (melynek egyik főszereplője egy 107 éves
asszony, amolyan ősanya-féle), tart-e valamilyen rokonságot a
dél-amerikai prózával, közelebbről García Márquez
Száz év magányával.
Nyomasztó, mégis lenyűgöző az irrealitás-áradat, öt különböző
eseményszál, melyek összefonódnak-szétválnak, nem sok közük van
egymáshoz, mégis szorosan összetartoznak. Kihámozható egy teljesen
reális háttércselekmény is, de ez olyan kevés, hogy még egy
kisebbfajta novella sem telne ki belőle, s nem is túl fontos. (Az író
filmforgatókönyvet ír az erdők pusztulásáról, a filmgyáros-producer
elutazik nagyanyja 107. születésnapjára egy Gdansk melletti faluba, s
az író szerelme a Balti-tenger német partjai mentén egy rozzant hajón
utazva a medúzák előfordulási sűrűségét méri.)
Ami a realitáson túl van: lüktető, áradó, sodró lendületű próza,
melyet időnként filozófikus szabadversek tarkítanak. A szereplők
szüntelenül tevékenykednek, a regény minden sora kommentár nélküli
cselekmény, melyet azonban nem lehet röviden összefoglalni. Elégedjünk
meg az öt cselekményszál jelzésszerű említésével: az első a
Patkánynő-vízió, grandiózus álom az atomháború utáni világról, melyben
csak patkányok élnek vallási és nemzetiségi meghasonlások közepette,
míg meg nem jelennek a génmanipulált patkányemberek Gdansk utcáin,
hogy jól szervezett beszolgáltatási rendszert és diktatúrát építve
átvegyék a hatalmat. A második szál a megelevenedő Grimm-mesevilág: a
jól ismert figurák összefognak a környezetszennyezés és az erdők
pusztulása ellen. A Csipkerózsika-akcióval elfogják és elaltatják az
egész kormányt, de a katonák gyorsan intézkednek, s Jancsi és Juliska
kivételével mindent elpusztítanak. Az író ezt akarja némafilmre venni,
s ennek a munkának segítője, producere Oskar Matzerath, a műsoros
videókazetta-gyáros. Ő a harmadik szál főszereplője, nyomon
követhetjük utazását nagyanyja 107. születésnapjára, találkozhatunk a
világ minden részéről összesereglett, kiterjedt családjával, végül a
regény az ő születésnapján ér véget.
A negyedik szál a "nők a hajón" epizód: öt nő kel útra, hogy medúzákat
mérjen a tengeren, de rejtett céljuk a titokzatos Hal útmutatása
alapján megtalálni az elsüllyedt várost, ahol csak nők élnek, a
legteljesebb demokráciában. Végül az ötödik cselekményszál egy
képhamisítási botrány Lübeckben: egy tehetséges festő gótikus képekkel
festi tele a templomot, melyet azután szakértők hada elemez ámulva és
igen nehezen hisznek az alkotónak, mikor az leleplezi magát.
Néhány történeti utalás - például a betiltott Szolidaritás folytoni
emlegetése - kétségtelenné teszi, hogy a regény jelenideje a
nyolcvanas évek, de a Grasstól megszokott módon egyszerre él az egész
történelem a germán törzsek szétválásától a KZ-foglyok pusztulásán
keresztül a "nagy hamisítók"-ig Adenauerig és Walter Ulbrichtig.
Külön meg kell említeni a kitűnő fordítást - Bor Ambrus munkája,
melynek színvonala méltó a regény rangjához. Elmélyült olvasást
igénylő, többféleképpen értelmezhető remekmű. - A modern irodalmat
kedvelő olvasóknak nagy örömük lesz benne.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|