
Karl JASPERS
BEVEZETÉS A FILOZÓFIÁBA
1950-ben, nagyszabású filozófiai életművének mintegy népszerű
összefoglalásaként adta ki az akkor már világhírű, az
egzisztencializmus vezető filozófusaként ismert Jaspers kicsiny
munkáját, a Bevezetést. A cím ugyan általános bevezetést ígér,
Jaspers azonban nem a filozófiába, hanem saját filozofálásának
alapelemeibe kíván bevezetést nyújtani. Mindenekelőtt a filozófia
meghatározására törekszik. Élesen elveti a filozófiának mint
tudománynak a felfogását. Nemcsak azt nyomatékosítja, hogy a filozófia
nem fejlődik, hogy mindig, mindenki kényszerűen "előlről" kezdi; de
azt is, hogy a filozófiai tételek, rendszerek stb. tulajdonképpen nem
tarthatnak igényt a "bizonyításra", valamiféle belső meggyőződés,
intuitív elfogadás-elfogadtatás lehet csak céljuk.
Ez a tudományokétól eltérő struktúra nyilvánul meg a legfontosabb
filozófiai területeken is. Ezeket (Isten, ember, történelem erkölcs
stb.) külön-külön fejezetekben veszi vizsgálat alá, Isten létének
bizonyítékait (általános filozófiai felfogásához híven) rendre elveti,
ugyanakkor az "ellenbizonyítékok" érveit is megkérdőjelezi,
felfogásmódja szerint Isten belső megtapasztalással, az emberi
szabadságban és bensőségességben "adottként" létezik. Hasonlóképp
építi fel az emberről szóló meghatározást is, hangsúlyozva, hogy a
filozófiai emberkép természetesen és szükségszerűen különbözik a
pszichológiai, biológiai és szociológiai (vagyis tudományos)
megközelítések eredményeitől. Az erkölccsel kapcsolatban a döntő
kérdésnek azt tekinti, van-e feltétlen, parancsoló értelmű
"imperativusza" az emberi cselekvésnek (igennel válaszol, de megint
csak valamiféle belső adottságként ragadja meg ezt az imperativuszt).
A könyvecske stílusával, megfogalmazásmódjával is filozófiai
gondolkodásra kíván nevelni. Állandóan hangsúlyozza, hogy a kérdések,
a platóni "csodálkozás" a lényeges, a kérdéseken való töprenkedés, nem
pedig a tételek, "igazságok" kimondása vagy kivált ilyesmik
"elsajátítása". Ugyanakkor a filozofálás mindenki "kötelessége": saját
létét, "feltételeit" mindenkinek magának kell "kérdésbe tenni", a
nagy filozófusok munkái (az újabbak közül leginkább
Nietzschét és
Kierkegaard-t
említi legnagyobb tisztelettel) csak ihletet, késztetést
nyújthatnak ehhez az egyéni feladathoz.
A mű megvesztegetően egyszerű szövegezésű, mindenki által érthető, ám
nyilvánvaló, hogy épp ezért sokakat meg is téveszthet, úgy vélhetik,
hogy érvényes filozófiát tanulhatnak belőle. Mint problématörténetileg
érdekes és pregnáns munkát inkább a filozófiában már jártas
olvasóknak ajánlanám figyelmébe.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|