
Sören KIERKEGAARD
FÉLELEM ÉS RESZKETÉS
Ábrahám története az egyik legismertebb bibliai elbeszélés. Az Úr
parancsára későn született, egyetlen fiát feláldozni készülő apa
figuráját jószerivel mindenki ismeri, azok is, akik egy sort sem
olvastak a
Bibliából.
De hatalmas jelentősége volt az Ábrahám és
Izsákról szóló történetnek teológiai, nevelési és művészi szempontból
is. Elemezték vallásfilozófiailag, esztétikailag (az epikatörténet
kiemelkedő jelentőségű darabjaként például nem kisebb ember
foglalkozott vele, mint Erich Auerbach) és történelmi parabolaként is.
Kierkegaard kis könyve, amely egyébként a nagy dán filozófus egyik
legismertebb, legtöbbet hivatkozott, igaz, magyarul először csak
1987-ben megjelent darabja azonban úgy nyúl a történethez, mintha azt
soha senki át nem gondolta, végig nem értette, át nem fogta volna. És
- mindjárt a könyv elején ez az olvasó intenzív benyomása -
Kierkegaardnak valószínűleg igaza van. Félelmetes biztonsággal
tapintja ki a történet lényegét, állítja azt a legkülönbözőbb
összefüggésekbe, gondolja végig újra meg újra, magyarázza egyre és
egyre másként, hogy aztán - összevetve az elbeszélést Agamemnonéval
(akinek Iphigeneiát kellett feláldoznia), Faustéval, a shakespearei
tragédiák nem egy passzusával - végső összefüggéseit is megfogalmazza.
A Félelem és reszketés elsősorban mint az egzisztencialista filozófia
egyik alapműve ismert. Kétségtelen, hogy az is. Rejtett, latens
polémia mindvégig a
hegeli filozófiával,
a "rendszerrel", kidolgozója
a szubjektív, a személyre, egyéni létre, annak értelmére rákérdező
filozófia alapfogalmainak, de egyúttal konzseniális irodalmi analízis
is, az egyik legjelentősebb archetipikus jelentőségű emberi történet
magyarázata, ugyanakkor mélységes önvallomás is. Kierkegaard
paradoxnak, lényegében érthetetlennek tartja Ábrahám gesztusát,
viselkedését, istennel szembeni álláspontját. Amíg azonban a "hit
emberének" legvégső ellentmondásáig eljut, mérhetetlen mennyiségű
felismeréssel szolgál: filozófiaival, irodalmival, személyessel. - A
zseniális munka ragyogóan megírt esszé, bravúrosan szellemes és minden
oldalán súlyos gondolatokat görgető. Művelt olvasóknak ajánlható,
olyanoknak, akik megedződtek már Kierkegaard
Mozart-elemzésén,
Dosztojevszkij evangélium-magyarázatain.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|