
Sören KIERKEGAARD
VAGY-VAGY
A Vagy-vagy Kierkegaard fiatalkori főműve. Csírájában tartalmazza a
nagy dán gondolkodó filozófiájának minden lényeges és jellegzetes
elemét, elsősorban esztétikáját és etikáját. Ugyanakkor - ellentétben
alkotójának későbbi munkáival - formája miatt is kiemelkedő
jelentőségű alkotás: egyszerre ad zárt és következetes filozófiai
rendszert és e rendszer szépirodalmi alkalmazását is (e mű része a
híres filozófiai regény,
A csábító naplója).
A könyv felépítése
fölötte sajátságos: álnéven jelent meg, de szerzőjének még csak nem is
Viktor Eremita tekinthető, hanem két, A és B betűvel jelzett alkotó,
akiknek műveit Viktor Eremita csak közreadja. További bonyolítást
jelent hogy az A papírjai közt szereplő regényről A azt állítja, hogy
csak találta egy titkos szekreterben. A mű értelmezői szerint ennek a
többszörös bújócskának ugyancsak filozófiai értelme van.
A mű számos - látszólag - önálló részre bomlik, ezek azonban szervesen
kiegészítik egymást, ugyanazon gondolatmenetek más-más aspektusát
világítják meg. A papírjai tartalmazzák az ún. esztétikai stádium
életfelfogásának kifejtését (ezek közt aforisztikus megfogalmazások,
Mozart
Don Juanjának
nagyszabású elemzése, a szerelem válfajainak
metafizikai bemutatásai, valamint A csábító naplója szerepelnek),
B
papírjai pedig az esztétikait tagadó, annál fejlettebb stádiumot
képviselő etikai szférát mutatják be. A két "szerző" nyílt és heves
vitában áll egymással, mondandóik együtt fejezik ki Kierkegaard
filozófiai koncepcióját. Az egzisztencializmus alapítójának, a modern
polgári filozófia kiemelkedő alakjának műve nehezen megközelíthető,
még nehezebben értelmezhető alkotás. Jóllehet a terjedelmes utószó
- Heller Ágnes munkája - beható elemzését adja a műnek, olvasása
mégis filozófiai műveltséget, és elmélyülést feltételez.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|