
Virginia WOOLF
ORLANDO
Az élete ötvenkilencedik évében öngyilkossá lett angol írónő a
huszadik századi modern regény egyik mestere. Apja Leslie Stephen, a
Viktória-kor neves kritikusa, nagyapja
Thackeray,
a nagy realista
regényíró. Az Idő sebességének érzékeltetésében
Proust és
Joyce
mellett ő teszi az irodalomban a legnevezetesebb lépéseket. Változatos
formákkal kísérletező regényeiben az emberre ható legfőbb érzelmeket
és benyomásokat elemzi. Jacob szobája egy fiatal Cambridge-i diák
gyermekkori hangulatokból szőtt, cselekménynélküli életrajza; a
Hullámok három nő és három férfi zaklatott életsorsa; a Fárosz egy
anya finom lélekelemzése; az Évek egy szétbomló angol család regénye.
A Flush-ban Elisabeth Barrett-Browning angol költőnő érzelmeinek
változatait rögzíti.
Az írónő 1931-ben adta ki ezt a különös érdeklődésre számot tartó művét,
amelyben a regényműfaj "elköltőesítésére" lett kísérletet, igaz, ekkor
rég megjelent Joyce Ulysses-e, de Virginia Woolf valami lényegesen mást akart.
Szinte teljesen lemondott az angol irodalom legerősebb hagyományáról, a
kalandról, hogy a hullám kibontakozásának, tetőzésének, visszahullásának
és elcsitulásának metaforájába foglalhassa elvont mondanivalóját születésről,
életről, halálról; hajnalról, délről, alkonyról, éjszakáról; tavaszról, nyárról,
őszről és télről. Elvont gondolatsorát plasztikus képekkel, egyénített jellemekkel,
az ezekből fakadó hangok mesterien formált dallamaival és lenyűgöző összhangzatával
fejezi ki. Mindez a maga nemében páratlan szépségűvé teszi művét, s olyan
igazolását adja kísérletének, amit talán csak Faulknernek sikerült túlszárnyalnia A hang és a
téboly megírásával.
Az Orlando tehát máig a kritikák keresztüzében álló, legjelentősebb műve.
Cselekménye, a férfiból nővé változó Orlando élete, majdnem 400 év
alatt játszódik, minden időpontban realista módon körülhatárolt
társadalmi-történelmi körülmények között.
A történet 1586-ban kezdődik. A főhős egy híres angol nemesi család
tagja. Költői ambiciókat ápol magában és megkezdi egész életén át
húzódó főművének írását, "Tölgyfa" címmel. Fokozatosan ismerkedik meg
a nagyvilági élettel, hamarosan kapcsolatba kerül a felső körökkel: az
öregedő Erzsébet királynő szerelme, s mint ilyen, kincstárnoka és első
udvarmestere lesz. Egy titokzatos orosz lány, Szása Romanovics révén
megismeri az igazi szerelmet és a csalódást. Életének következő
állomása Konstantinápoly, ahol rendkívüli követ. Herceggé való
kinevezésének, Rosina Pepito táncosnővel történő házasságkötésének
reggelén következik be a megmagyarázhatatlan fordulat; nővé változik.
A regény további részében így ismerkedik tovább az élet titkaival.
Először a civilizációval próbál szakítani, majd ennek reménytelenségét
belátva Lady Orlandoként visszatér Londonba. A legközelebbi nagy
esemény a 19. században következik be, férjhez megy Shelmerdie
kapitányhoz és gyereket szül. A 20. században, 1928-ban ismét
találkozik ifjúkorának csodált irodalmi mesterével, Nick Green-nel,
aki egyetemi tanár, a Viktória-kor befolyásos kritikusa. Regényében, a
Tölgyfában kedvét leli, mivel nyoma sincs benne a modern szellemnek. A
művet kiadja és ezzel a hős(nő) író lesz.
A regényt egyesek angol stílustörténetnek tekintik, mert minden
kort a maga sajátos formájában, annak különös légkörével vázol. Mások,
mivel a korok és az emberélet viszonylagosságát mutatja be, a
relativitás elméletét alapul vevő filozófiákkal hozzák kapcsolatba.
A könyv elsősorban a modern irodalomban jártas olvasók körében válik
élményszerű befogadássá.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|