
Julien BENDA
AZ ÍRÁSTUDÓK ÁRULÁSA
1927-ben jelent meg Franciaországban a neves esszéista és
filozófus, Julien Benda magyarul ezúttal többedszer kiadott
traktátusa. Hazai kelendőségét és - a hasonló munkánál szokatlan -
népszerűségét-olvasottságát elsősorban annak köszönhette, hogy Babits
Mihály propagálta, méghozzá politikai éllel: a fasizmusok-nácizmusok
irracionalitása ellen állította hadrendbe a descartes-i racionalizmust
képviselő, még a nyilvánvalóan nem náci-fasiszta "anti-
intellektualizmust" (pl.
Bergson filozófiáját) is vehemensül támadó
esszét. Ez a hatása és érvénye a műnek szervesen kapcsolódott az
idehaza akkor tetőződő, a szellemtörténet állítólagos relativizmusát
támadó klasszikus filozófiai elképzelések divatjához, az úgynevezett
krízisirodalomhoz (pl.
Hamvas Béla),
a heideggeri
egzisztenciálontológia kezdődő recepciójához stb.
Igazi vitairat volt ez, amelyet a kísérő Babits-tanulnány (amely
Benda művénél lényegesen színvonalasabb és mélyebb) irodalmi
szenzációvá tett. Az újra kiadott írás ma szellemi izgalmakat aligha
kelt. Mert ha egyik-másik érve, elgondolása esetleg felhasználható is
- mondjuk - a hermeneutika, a posztmodern narratívák, vagy esetleg a
hatástörténeti befogadáselméletek ellen, nyilvánvaló, hogy Benda nem
nyújthat ilyesféle modern "irracionalizmusok" ellen oltalmat, érveket.
Annál inkább fontos lehet a mű eszme- és tudománytörténeti
szempontból, hisz a támadó éles szemével láttatja a harmincas évek nem
egy szellemi eltévelyedésének eszmei gyökérzetét (pl.
Daudet-
Barres-féle francia romantikus jobboldali koncepciókban, a filozófia
politikai "elkötelezettségében" stb.). Kár, hogy a mű jelen kiadása is
Rónai Mihály András 1945-ös bevezetőjével jelent meg, egyrészt mert az
nem tudja Bendát a mában elhelyezni, másrészt, mert így az olvasó csak
Benda 1938-as kommunista rokonszenveiről szerezhet tudomást.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|