
CSOÓRI Sándor
NOMÁD NAPLÓ
A kötet Csoóri tanulmányaiból, esszéiből, karcolataiból
emlékezéseiből ad válogatást. A tisztánlátás vágya című részben 23,
többnyire rövid lélegzetű írás kapott helyet. Témái változatosak, s
együttesen összefüggő képet alakítanak ki a hatvanas évek első felének
magyar világáról. Különösen sokat foglalkozik a paraszti múlttal és
jelennel, felidézi
Radnóti és
Kosztolányi
alakját, bejárja írásainak
forrásvidékét, s őszinte önvizsgálat után válaszol kritikusainak,
kifejti véleményét filmről, képzőművészetről,
Veres Péter
emberi-írói
magatartásáról, a költőiség és tudatosság viszonyáról. Eredeti módon
és érdekesen szól a népköltészetről, hajdani és mai funkciójáról.
Az
Utazás félálomban cím alatt sorakozó írások egy részében a költészet
műhelykérdéseit feszegeti, rávilágít az irodalmi élet néhány
problémájára, s méltatja egy-egy kortárs költő művészetét (Tornai
József,
Illyés Gyula). Számos önelemző gondolatsort is találunk a
ciklusban. Éles szemmel vizsgálja a körötte zajló élet jelenségeit:
szenvedélyesen ítéli meg az autós fölényes kézmozdulatát, a
giccskultuszt, a különböző megalkuvásokat, így ébresztgeti a
lelkiismeret nyugtalanságát, filozofál az életről és elmúlásról.
Megidézi
Rózsa Sándort,
s szárnyas szavakkal vall az anyanyelvvel való
találkozásairól.
A kötet utolsó részében többek között elemzi
Nagy László
A Zöld Angyal című költeményét, felidézi a korán elment
pályatárs "földi vonulását", Veres Péterrel való találkozásait,
kijelöli az ő külön temetőjében
Németh László
sírjának helyét. A kötet
legnagyobb terjedelmű, gondolatilag legnagyobb igényű tanulmánya a
Tenger és diólevél, amely a bartóki modell meghatározása során egy
benső önéletrajz körvonalait vázolta fel.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|