
Martin HEIDEGGER
A MŰALKOTÁS EREDETE
A két világháború közti időszak századunk rendkívüli szellemi
felvirágzását hozta magával. "A korszak filozófiájában az általános
életérzés módosulása abban nyilvánult meg, hogy a 19. század második
felében uralkodó, a kanti kritikai idealizmus megújulásából származó
filozófia egy csapásra elvesztette hitelét" - írja Hans-Georg Cadamer
bevezetőjében. A neokantianizmus elégtelenségét elsőként
Friedrich Nietzsche
a platonizmus és a kereszténység kritizálásával mondta ki,
ahogyan gondolati elődje,
Sören Kierkegaard
is a spekulatív
idealizmust választotta bírálata tárgyául. Az "élet" és az
"egzisztencia" filozófiai kategóriái születnek meg ez idő tájt, s
Martin Heidegger
Lét és idő című művével hihetetlen gyorsasággal és
erővel közvetítette azt az új szellemet, amely az emberi létezést úgy
fogja fel, hogy tudatában van végességének és épp ezáltal vállalja
azt.
1935-ben a szenzáció erejével hatott Heidegger néhány előadása,
amelyekben a műalkotás eredetét tárgyalta. A munka végül csak az
ötvenes évek elején látott napvilágot, de már jóval előbb nagy
hatással volt a kor gondolkodására. Heidegger filozófiájának nóvuma új
fogalmiságában rejlik. A heidegger-i világfogalom, mint az "egész"
fogalma a föld misztikus, gnosztikus, inkább csak a költészetben
otthonra lelő fogalmával áll ellentétben, örök vitában. Heidegger
számára a "szép" a Formán nyugszik, de a Forma és Anyag, mint
"eszközök" jelennek meg filozófiájában - a művészet több náluk:
lényege szerint az, ami a létező igazságát előhozza. Felfogása szerint
a műalkotás nem tárgy, hanem magát a létet az igazság megtörténéseként
ragadja meg. A műalkotással valami új jön létre a világ
konstellációjában - eseményként történik meg a lét megvilágítódása.
Heidegger filozófiájában minden művészet a lényegét tekintve -
költészet. Igaz, önkényes módon vezeti vissza az építészetet, zenét,
képzőművészetet a költészetig, amely a nyelvi létezésbe zárt volta
miatt különös fontosságot nyer - hiszen a szavak teszik nyílttá a
létezőt, napvilágra hozván a kimondhatatlant. Értelmezése szerint a
nyelv lényegi értelemben költészet; mert a poézis a nyelvben történik
meg, a nyelv óvja meg a költészet eredendő lényegét. E filozófiában a
művészet lényegszerűen történeti, így van történelme s egyben magát a
történelmet alapozza meg.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|