
MÓZES Attila
NAPNYUGATI VÁNDORLÁS
Az 1970-80-as évek fordulóján Mózes Attila szinte üstökösként
tűnt föl az erdélyi magyar irodalom égboltján; a legnagyobbak -
pl.
Székely János -
ismerték el prózaírói "mindentudását". Már pályakezdő
novelláiban, kisregényeiben a lirizált lélektani próza egészen
egyéni - és persze modern - változatát nyújtotta. Műveinek
alapszövetét az adja, hogy az író szereplőinek és szituációinak
lélektani realizmussal ábrázolt érzésvilágába beleolvasztja,
beleötvözi a környezet rendkívül szuggesztíven láttatott
atmoszféráját, és miközben így összejátszatja a belső és külső
világokat, mindezt költőiséggel. lágy poézissel színezi.
Ahogyan
Bertha Zoltán
egy átfogó tanulmányában jellemezte írásművészetét: "Szemlélet
és látomás hullámzó nyugtalansága, gördülékeny egyensúlyú,
telten érzéki koloritja, érett újromantikus-szecessziós vagy
impresszionisztikus artisztikuma olykor krúdys légkört teremt
álom és valóság átszűrt képei közé".
Válogatott elbeszéléseinek kötete pontos tükre ennek a
rendkívül árnyalatosan kimunkált írói világának, ugyanakkor
finoman érzékelteti az életművön belüli parányi elmozdulásokat.
A 70-es évek második felében keletkezett Fény, árnyék átdereng
még tiszta lélektani realizmussal szól, a 90-es vétized
novellái pedig a drámai sűrítettség hatását keltő
szaggatottsággal hatnak. A Yesterday vagy Az Oroszlán
Hava a gyermekkor máig sajgó hangulatait idézik föl,
miközben e nosztalgikus szépségeket átjárja az extremitás, a
perverzió sejtelme, a régi idillt a normálistól való eltérés
árnyalja, de sosem bántón, tolakodón, hanem azzal a tudással,
hogy az is az élet része lehet. A Mózes-próza egyik központi
kérdése a férfi-nő kapcsolat (Szerelem), amelyet persze
ugyancsak átszínez a különcség motivikája, a különösség
időtlensége. Nemkülönben erősen foglalkoztatja az írót az
emberi alkalmazkodóképesség határainak kitapogatása (A tolmács
hiánya) vagy az emberi kapcsolatok és a magány kérdése (A
toronyőr).
Mózes Attila több interjúban hivatkozott nagy példáira, a 19.
század orosz klasszikusaira,
Flaubert és
Faulkner
nagy műveire, de hatottak rá a "dühös fiatalok" is, no
meg erdélyi kortársai, kivált Panek Zoltán,
Bálint Tibor,
Szilágyi István,
Vári Attila prózája.
Ám mindezek pusztán halovány eredők egy ízig-vérig modern és
szuverén lélektani próza alakulásfolyamatában. A Napnyugati
vándorlás - a kortárs (erdélyi) magyar kispróza igen
jelentős teljesítményéről ad áttekintést.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|