
ERDÉLYI József
VÁLOGATOTT VERSEI
Bár nem szerepel a középiskolai tankönyvek kötelező anyagában,
Erdélyi József lírája kiiktathatatlan fejezete a 20. századi
magyar irodalomtörténetnek. Amikor
Ady
halála és Trianon végérvényesen lezárt egy történelmi és egy
irodalmi korszakot, a szimbolista modernség és az avantgárd
válsága idején eredeti, meggyőző, tiszta hangon szólalt meg, s
rangos követőket vonzó irányzat alapítója lett. Költészete
termékenyítően hatott a fiatal
József Attilára,
Illyésre,
Sinkára, de még
Babits,
Tóth Árpád
hangváltásában, majd az 1945 után induló új népi költők,
Nagy László,
Simon István
iránykeresésében is ott érezzük közelebbi vagy távolabbi
ihletését.
A líratörténet a népiesség megújítását és a tárgyiassággal
(Illyés szerint "tárgyilagossággal") való ötvözését társítja
nevéhez. Erdélyi újra érvényt szerzett a kötött, magyaros
formának, a zárt szerkezetnek, a művészien egyszerűsített
nyelvnek: "Hatalmas költői feszültség, amely a legkisebb
kapacitású formákban zsúfolódott föl" - írta róla
Németh László.
Törekvése és szerepe a nagy zenészkortársak közül Kodályéra
emlékeztet; Erdélyitől származik A szarvasokká vált
fiúk című román kolinda kongeniális fordítása Bartók
gyűjtéséből. Inkább lázadó, mint forradalmár alkatra és
magatartásra vallanak életművében a szociális elégedetlenség és
tiltakozás megnyilatkozásai (Lovaspóló a Vérmezőn).
Dalai, balladái, meséi, kisepikai alkotásai közül több tucatnyi
bizonyult máig elven hatású antológiadarabnak (Fegyvertelen;
Ibolyalevél; Isten kovácsa; Az őrült
festő; Telefonkarók; Csipkebokor;
Az utolsó királysas; Fűz Kata; (Fehér
torony); Fekete-Kőrös; Hörcsög stb.), és
még több vár újrafölfedezésre, átértékelésre. Erdélyi
intelligenciája kisebb volt költői tehetségénél. Politikai
úttévesztése a harmincas évek második felében általános
szellemi válságot tükrözött, és a bűnbánó "visszatérés" módját
és idejét is szerencsétlenül választotta meg 1954-ben.
Fénykorát, a húszas-harmincas évek remekléseit később már
megközelítenie is csak ritkán sikerült (Rügyfakadás;
Csontfurulya).
A kötet szerkezeti arányai - az olvasó javára és örömére! -
tapintatosan korrigálják az életmű egyenetlenségét, a
válogatásból legföljebb a méltán híres "rapszódiák"
valamelyikét hiányolhatjuk. A higgadtan méltató utószó Görömbei
András gondos munkája.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|