
KERTÉSZ Imre
A HOLOCAUST MINT KULTÚRA
Kertész Imrét sokáig csak regényíróként tartotta számon az irodalmi
közvélemény.
(Sorstalanság;
A kudarc;
Kaddis; A nyomkereső;
Felszámolás.)
Jelen műve három előadását tartalmazza.
Hosszú, sötét árnyék - ez a címe a kötet sorrendben második írásának.
Ez a szószerkezet mindhárom írásban előfordul, s a holocaust
élményének eltörölhetetlen jelenvalóságát hivatott kifejezni. Kertész
- éppúgy, mint regényeiben - túlélő alapállásából beszél, hiszen
túlélőnek lenni másfajta erkölcsiséget jelent. A kötet előadásai éppen
azt világítják meg, hogy - idézve a kötetnyitó írás címét - a
"Táborok maradandósága" mit is jelent az európai kultúrában.
Kertész a kötetnyitó írásban azt a kérdést vizsgálja, hogy - Thomas
Manntól kölcsönözve a kifejezést - az "elbeszélés szelleme" miért
éppen Auschwitzot fogadta be, miért éppen ez a földrajzi névvel jelölt
"történet" vált példázattá és egyetemes jelképpé - szemben például a
Gulaggal, ahol hasonló borzalmak történtek. Kertész válasza: azért,
mert ez a példázat egyszerű, nem kötik politikai-ideológiai
megfontolások. Másodsorban pedig Auschwitz - tehát a náci haláltáborok
világa - tökéletesen feltárt, zárt struktúra. A nácizmus Kertész
szerint nyíltan szembehelyezkedett az elbeszélés szellemével, vagyis
az erkölcsi világrenddel, míg a bolsevizmus a világmegváltás leplébe
burkolta szándékait. A német antiszemitizmust Kertész tágabb
perspektívába helyezi: miután az emberi jogegyenlőséget a francia
forradalom máig érvényesen deklarálta, a "zsidókhoz való viszony,
köznyelvileg szólva a zsidókérdés Európa lelkiismereti kérdésévé
lett". A nácizmus tehát - lázadás a francia felvilágosodás, s ezáltal
az újkori Európa értékrendje ellen. Mivel egyetemes értékek ellen
lázadt, éppen ezzel a nyílt lázadással jelentette be igényét az
univerzalitásra - s tömeggyilkos tettei így váltak halhatatlanná.
Ezért lehet örök időkre szóló példázat az emberi szenvedésről mindaz,
amit a köznyelv Auschwitz nevével jelöl.
A második előadás témája: a holocaust vetülete a magyar irodalomban.
Kertész szerint a holocaustról egyedül az esztétikai képzelőerő
segítségével lehet képet alkotni. A magyar irodalomban ugyan születtek
ebben a tárgyban művek, de a "fordulat éve" után a hivatalos politika
nem tolerálta a holocausttal való szembenézés igényét, mert ez a
szembenézés öntisztulást, s ezzel együtt a szellemi Európához való
felzárkózást jelentette volna - márpedig a diktatúra Kertész szerint
éppen ennek ellenkezőjét, a meghasonlást akarta állandósítani.
Végül a harmadik előadásban Kertész arról elmélkedik, hogy teremthet-e
kultúrát a holocaust. Az író válasza igenlő, mert a felmérhetetlen
szenvedés felmérhetetlen tudáshoz vezetett, s ezáltal felmérhetetlen
erkölcsi tartalékok rejlenek a holocaustban. Kertész a jövőt tekintve
- s ez talán olvasói számára meglepő - túlzottan is "optimista"; a
holocaust civilizációra vetülő hosszú, sötét árnyéka katarzist teremt.
A "holocaustot túlélt tragikus erkölcsiség" megtermékenyítheti a
"válsággal küszködő európai tudatot".
Kertész vékony könyve bizonyára nem lesz tömegek olvasmánya; de az
elmélyült, filozofikus érdeklődésű olvasók örömmel üdvözölhetik a
kötetet, mint az író komoly esszéisztikus teljesítményét.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|