
Gabriel García MÁRQUEZ
A PÁTRIÁRKA ALKONYA
A regény öt fejezet, ötször negyven-ötven oldalnyi, verstömörségű,
szökőárként gördülő prózaszöveg; a hatalom kegyetlenül irónikus
persziflázsa és rettentően hiteles, anatómiai pontosságú leírása.
Valamikor régen, a partra szálló idegen katonaság segítségével
kaparintotta meg az elnöki hatalmat a pontosan meg nem nevezett
karibföldi országban a tábornok, hogy aztán közel két évszázadon át -
mint valami üveggolyó-játékszerrel - folytassa egyre magányosabb,
elvadultabb szórakozását a korlátlan országlással, szeszélye szerint
adva parancsot titkosszolgálatának, időnként lecserélt, kivégeztetett
bizalmi embereinek tömeges vérfürdőkre. "Szeret a nép, szeret a nép" -
hajtogatta, s a belügyi szervek e hazug óhajának megfelelően mindig
meg is szervezték a tábornok iránti rajongás szinjátékait; oly régen
uralkodott már, hogy túlélt több, maga irányította rendszerváltozást
is, volt népbarát, egyházüldöző, a pápai nuncius tárgyalópartnere,
anyja szentté avatási kultuszának élharcosa, s közben, mint egyre
aszottabb, kortalanabb pátriárka, palotájának állatokkal, testőrökkel,
ágyasokkal zsúfolt termeiben félve, bolyongva tengette napjait,
éjszakánként visszahúzódva cellájába, gondosan eligazítva a három
zárat, három reteszt, három lakatot, majd szeretettelen űzekedéseitől
is elfáradt testét éjszakára végigdobta a padlón: így találnak rá
"árva vízihullaálmainak utolsó éjszakája" után azok, akik rátörik az
ajtót, s a hatalom e valószínűtlen démona ekkor, ahogy egy
bankettasztalon lassan, szorongva, remélve, hogy tényleg vége,
felravatalozzák, valóságossá, az "alkony parttalan iszapjából"
felbukkant hullatetemmé válik.
García Márquez hatalmas, bonyolult szerkezetű monológviziója öt
fejezetszerű egységre tagolódik, a hosszú, indázó mondatokban a
túlélők kollektív tudata, mint valami áradás, sodorja a pátriárka
magányos belső reflexióit magával. Átkozódásig-káromkodásig
kegyetlenül leleplező rekviem ez, kusza, látszólag minden kontroll
nélkül folyamzó, történelmi-mitikus emlékezés, melyben a lamentáló
elbeszélő harmadik személyű mondatóriásait át meg áttörik, át meg
áthatják a sortalan tömeggé posztosodó, összemosódó arcú-egyéniségű
szereplők egyes szám második személyű kijelentései - anélkül, hogy
egymást megtorpantanák egy-egy elhatároló-összekapcsoló, viszony és
rendteremtő írásjellel. (Ennek a szörnyű nehéz szövegnek a magyar
nyelvét Dely István remekelte.) Márquez tündértelen mesevilágának a
novellákból és a kisregényekből, meg a Száz év magány-ból ismert
növény- és állatvilága, hőseinek teljes panoptikuma együtt van ebben
az egyetlen eseményből kilobbanó időszupernovában. Márquez a
kisregények hosszú korszaka után ezzel egy új szintetikus
nagyregény-konvenciót alapoz meg. Mindenekelőtt talán nem elsősorban
terjedelmét, hanem belső ívét, időbeli "fesztávolságát" tekintve nagy
(mint az európai regényirodalom kiemelkedő alkotásai közül Virginia Wolf
Orlandoja);
az epikai pillanat mélységét növeli meg, szinte
végtelenül (mint pl.: Hermann Broch Vergilius-regénye); lírai, drámai
és mitológikus elemeket olvaszt az epikába (mint
Joyce az
Ulyssesben,
Bulgakov a
Mester és Margaritában).
Azt is érzékelteti a felsorolás, hogy az epikának ez az új szintézise
korántsem előzmények nélküli. És természetesen az előzmények között
van a század közepétől felvirágzó latin-amerikai próza, sőt költészet
is. Hiszen a Márquez teremtette szintézis aligha képzelhető el
Austurias, Carlos Fuentes, meg
Neruda
és Guillén elkötelezett
realizmusa nélkül. Ez az eszmei töltés, ez az elkötelezett realizmus
adja Márquez epikájának tartalmi magvát. Plebejus szemlélet ez, nem
"közérthetőségre" apelláló stilrealizmus. Realista szemléletmód,
melynek nincs szüksége aprólékos magyarázkodásra, mert egylényegű
annak a közösségnek a szemléletmódjával, amelyhez elkötelezte magát.
Ezért engedheti meg magának, hogy több legyen mint a valóság
felszínének szóbeli másolata. Hogy olyan bonyolult verbális helyzetet
is teremtsen, amilyenek az élet hétköznapi gyakorlatában nem jönnek
ugyan létre, de melyek megfelelnek annak a kusza, egyszerre
reménykeltő és ijesztő valóságnak, ami a mai ember. Akit egy másik
latin-amerikai művészóriás, Siqueiros - A század arca című képén -
formátlan kőtömb-ábrázattal, könyörgésre előrenyújtott, üres tenyérrel
festett meg.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|