
TÉREY János
TERMANN HAGYOMÁNYAI
Térey János prózájának szembeötlő sajátossága, hogy érett,
kiforrott stílusú író gondolatait közvetíti. A szerző a
huszonévesek nemzedékének egyik, talán legtehetségesebb
költője, most először jelentkezik prózakötettel. A Termann
hagyományainak lazán megkomponált novellafüzére a narráció és a
történetekben újra meg újra visszatérő szereplők révén
formálódik mintegy regénnyé. A szerző műfaji tekintetben nagy
elődje, Kosztolányi nyomán halad, aki egykor az Esti Kornél
novellákkal jelölte ki ezt az utat.
A novellák jól körülhatárolható, egyedi világba kalauzolják az
olvasót. A történetekben két réteg épül egymásra, az
önéletrajzi motívumok fölött ott lebeg az álmokból,
nosztalgiákból, látomásokból, emlékképekből és vágyakból szőtt
virtuális valóság. Így alakul ki a szerzőre oly jellemző egyéni
hangvétel, mely nem nélkülözi az irónia, önirónia, olykor a
nyegleség és szorongás motívumait sem. Az írásokban a
legtermészetesebb módon keveredik a boldog békeidők helyenkénti
modorossága napjaink szlengjével. Ám mindez nem úgy elegyedik,
hogy a határok pontosan érzékelhetők legyenek, hanem mesteri
ötvözetben, csak az értő szem és fül számára elkülöníthető
módon, és talán pont ebben rejlik Térey prózájának egyedisége,
titka. Egy másik olvasatában a könyv dokumentumértékű
kulcsregény. A magyar irodalom legújabbkori szereplői közül
felismerhető
Kemény István,
Kun Árpád,
Vörös István,
Krausz Tivadar,
Peer Krisztián és
Poós Zoltán
alakja. Elképzelhető
tehát, hogy a következő generáció harminc-negyven év múltával
irodalomtörténeti kuriózumként olvassa majd. - A legújabb
magyar irodalom esztétikailag vitathatatlan értékű alkotását -
vélhetően nagy érdeklődéssel fogadja majd - a kortárs olvasókon
túl - minden, a modern irodalom értékeire kíváncsi olvasó.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|