
Erich FROMM
A SZERETET MŰVÉSZETE
Az ember szeretetkészsége körül mindig folytak viták. A szülő-gyermeki
és testvéri kapcsolat, a barátság, a szerelem, mint konfliktusforrás
vagy mint hiány az ősi eposzoktól a görög drámákon át a huszadik
századi művészetig minden korban felbukkan és választ követel.
Gondoljunk csak az
Ószövetségre,
Arisztotelész és
Seneca etikájára,
Pál apostol leveleire, Augustinus vallomására,
Pascal,
Kierkegard,
Dosztojevszkij
filozófiájára. Valamennyiük felfogásának középpontjában
helyezkedik el az ember-ember viszony eme legintenzívebb formája, ha
mégoly más értékelést is adnak róla. Századunkban nem kisebb nagyságok
igyekeztek feltörni a szeretettitok pecsétjét, mint
Freud,
Thomas Mann,
József Attila,
s olyan alkotók mondták ki a tragikus verdiktet,
mely szerint a modern ember képtelen a szeretetre, mint
Albert Camus,
Samuel Beckett vagy
Ingmar Bergman. Szerencsére nem
az ő válaszuk az egyetlen válasz - s nem is övék az igaz felelet.
Dehát mi is a szeretet, mi ez az érzés, amelynek lényegét évezredek óta
kutatjuk. Akárcsak a frankfurti iskola első nagy generációjának számos - a
társadalomkritikát érvényre juttató - képviselője, Fromm is azt kutatja, hogy
a "modern világban miként lehetne megőrizni az emberi tudat, az emberi
szubjektum integritását". Olyan problémákat elemez közérthetően, de mélyre
hatoló módszerességgel, melyeknek megoldásában minden ember egzisztenciálisan
érdekelt. Erich Fromm szerint: emberi mivoltunkat, ha nem is a szeretet
által nyertük el, de a szeretet nélkül fenntartani nem volnánk képesek. A
szeretet: létünk egyik alapfeltétele, vagy másként - Fromm
kifejezésével - egyfajta válasz a lét kérdéseire. Az embernek az a legmélyebb
szükséglete, hogy legyőzze elkülönültségét és ez az igény húzódik meg az
alkoholizmus, a kábítószerszedés és a nemi kielégülés folytonos keresése
mögött. Ezek a "megoldások" azonban nem igaziak: intenzívek, de
múlékonyak; a szeretet különböző formáit kell inkább kimunkálni, mert - a
közfelfogással ellentétben - a szeretet nem a vaksors műve, hanem
elméleti-gyakorlati tudással és szenvedélyes akarással elsajátítható művészet.
Fromm könyve történetiségében is vizsgálja a szeretet képességének
alakulását. Esszéjében az sorra veszi a szeretet elméleti és gyakorlati
kérdéseit, különös tekintettel a felebaráti és anyai szeretetre, a
szerelemre, az ön- és az istenszeretetre, szerepüket a különböző
korokban, az ázsiai és európai civilizációban. Önálló fejezetet
szentel a jelen helyzet ábrázolásának A szeretet elsatnyulása a mai
nyugati társadalomban címmel. Feltárja az elidegenedés okait és
következményeit, a személyiség kiüresedésének folyamatát, leszámol
Freud
nemi determinizmusával, bemutatja az emberi kapcsolatok
neuratizálódását, s végső soron megállapítja: a szeretet a modern
társadalomban ritka jelenség, a huszadik század emberének nem
jellemzője a szeretet. Helyzeténél s nem immanens tulajdonságainál
fogva képtelen rá. Igaz, a látszat olykor mást mutat, hiszen például
tartós párkapcsolatra képes az ember, az anyai és apai szeretetre is,
de nem az ember mint ember tevékeny és hatékony szeretetére. Ezt
fegyelemmel, koncentrációval, türelemmel kell elsajátítani. A szeretet
nem passzív érzelem, nem beleesünk, hanem helytállunk benne, melynek
lényege: adni - nem pedig kapni -; szeretetet nyújtani - nem pedig
szeretve lenni. A második, mint állapot csak következménye az elsőnek,
a tevékenységnek. A szeretet frommi ismérvei: a törődés, a felelősség,
a tisztelet és az ismeret tettjellegét domborítják ki.
S tegyük hozzá, amit Fromm elmulasztott: szükség van hozzá a
szűkebb és tágabb értelemben vett környezet, az emberi viszonyok,
végső soron a társadalom megváltoztatására: humanizálására és
demokratizálódására. Másképp nem várható el, hogy a szeretet mint
emberi teremtő és megőrző képesség valóságos lehetőségeinek
megfelelően kiteljesedjék.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a kereséshez
|