
Richard RORTY
ESETLEGESSÉG, IRÓNIA ÉS SZOLIDARITÁS
A kortárs amerikai filozófus kötete méltóan prezentálja a mai
európai gondolkodók, esztéták "legveszedelmesebb ellenfelét".
Rorty-ról sokan beszélnek, ismerni vélik műveit, sokszor
támadják vagy éppen dicsőítik, írásaival azonban ténylegesen
csak alig néhányan találkozhattak.
Rorty e munkája a kortársi filozófia alapműve, s a szerző két,
1986-ban és 1987-ben elhangzott előadásán alapul. "Ez a könyv
megpróbálja megmutatni, miként néznek ki a dolgok, ha elvetjük
egy olyan elmélet igényét, amely egyesíti a nyilvánost a
magánjellegűvel, és belenyugszunk abba, hogy egyformán
érvényesnek, bár örökre összemérhetetlennek tekintsük az
önteremtés és az emberi szolidaritás követelményeit" - mondja
Rorty kötetének előszavában. További vizsgálódásait is e
gondolatok jegyében végzi el: fő problémája az egyéni
tökéletességre való törekvés, az önmegvalósítás vágya és a
közösség iránti érzék, azaz az emberi szolidaritás közötti
mélység áthidalása. Szerinte az olyan szerzők, mint
Kierkegaard,
Nietzsche,
Baudelaire,
Proust,
Heidegger és
Nabokov
példaként és illusztrációként szolgálhatnak arra,
milyen lehet a személyes tökéletesedés mint önteremtő, autonóm
emberi élet. Az olyan szerzők viszont, mint
Marx,
Mill,
Habermas
elkötelezték magukat közös társadalmi erőfeszítéseink
mellett, hogy intézményeinket és gyakorlatunkat igazságosabbá
és kevésbé kegyetlenné tegyük.
Könyvének első fejezetében miután szembenézett a nyelv, a
személyiség és egy lehetséges liberális társadalom
esetlegességeivel, arra a megállapításra jut, hogy a
szabadságot és az igazságot nem keresni és megtalálni kell,
hanem tudatosan létrehozni. Könyvének második részében azt
vizsgálja meg, hogy vajon az úgynevezett "liberális ironikus
ember", aki képes szembenézni saját - leginkább központi -
meggyőződései és vágyai esetlegességével, vajon képessé válhat-
e a fenti célok megvalósítására. Mivel azonban nézete szerint
az irónia inherensen magánügynek tűnik fel, azt a
következtetést vonja le, hogy az ironikus ember végül is
alkalmatlan arra, hogy liberális legyen: "könnyen
elképzelhetjük az ironikust, aki hevesen követel több
szabadságot, több teret a Baudelaire-eknek és Nabokovoknak,
miközben ügyet sem vet azokra a dolgokra, amiket Orwell
követelt: például több friss levegőt a szénbányákba, a pártok
ne üljenek a prolik nyakába". Nézete szerint egyre ironikusabb
kultúránkban a filozófia fontosabbá vált a magánjellegű
tökéletesedés eléréséhez, mint bármiféle társadalmi feladathoz.
Ekképpen a mai ironikus filozófusok munkássága kevésbé alkalmas
a közösség iránti érzék fejlesztésére; inkább egyéni célok
elérésére predesztinál. Könyvének utolsó részében olyan
szerzőkkel
(Orwell,
Nabokov stb.) és művekkel foglalkozik,
amelyek segítenek meglátnunk, hogyan hatnak a társadalmi
gyakorlatok és intézmények, valamint saját egyéni
gondolkodásmódunk másokra. Arra próbál példákat hozni, hogy
miként tudnak a regényírók olyasmit tenni, ami társadalmilag
hasznos: felhívni figyelmünket a kegyetlenség bennünk lévő
forrásaira, valamint olyan területeken való megjelenésére, ahol
még nem vettük észre. - A kérdéseket újszerű módon felvető
kötet alapos filozófiai műveltséget feltételez.
Vissza a
főoldalra * * * Vissza a
kereséshez
|